Hoe weetje dat je genetisch verschilt van je partner?

Hoe weten we dit zonder dit te laten controleren in een ziekenhuis of bij een dokter.
Want mensen met allebei blond haar kunnen toch genetisch veel van elkaar verschillen.
Hoe weetje dus of je partner genetisch van je verschilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je verschilt altijd genetisch van je partner, tenzij (niet zeker) je een relatie hebt met je eeneiige tweeling. Bij de versmelting van eitje en zaadcel, wordt een unieke combinatie van genenmateriaal gemaakt. Zelfs als je beide blond bent, blauwe ogen hebt, sproeten, lange benen, korte armen, een bierbuik en kalende plek op het hoofd, zul je op zo veel andere punten verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je niet hetzelfde geslacht bent, verschil je al genetisch van je partner.
Als je partner geen directe familie is dan verschil je nog meer.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zie dat je zoekt naar genetische afwijkingen. Als bekend is welke afwijkingen je zoekt, is er wel degelijk een mogelijkheid om dit uit te laten zoeken, althans voor een aantal genetisch bepaalde afwijkingen. Dat kan niet altijd, maar wel steeds meer.
Dat is een apart vakgebied, er zijn genetische afwijkingen die alleen leiden tot de 'ziekte' als beide ouders het hebben, en er zijn genetische afwijkingen die al kunnen leiden tot een probleem als een van de ouders het heeft.

Je vraag kan dus alleen beantwoord worden door een specialist die bekend is met het probleem waar jij op doelt.
14 jaar geleden
Wat op dit gebied het meest zinvol is om te weten, is of bepaalde aandoeningen die (deels) erfelijk bepaald zijn in allebei de families voorkomen.

Hebben verschillende mensen in zijn directe familie een hartaanval gehad? En ook verschillende mensen in haar directe familie? Dan heb je grotere kans dat er een genetische factor in het spel is die bij beiden aanwezig kan zijn. Hetzelfde bijvoorbeeld als zijn moeder en/of grootmoeder meerdere miskramen heeft gehad en haar moeder en/of grootmoeder ook.

Dan wéét je nog niet of je werkelijk allebei die genen hebt, maar je hebt wel een beginpunt voor onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd verschillen alle mensen genetisch van elkaar met als uitzondering ééneiïge tweelingen.
Hoeveel ze verschillen hangt af van hoe ver die persoon van je afstaat. Je vader, moeder, broer of zus verschillen het minste van je. Je neef of nicht of tante of oom, verschillen al iets meer. Hoe verder weg hoe meer verschil.
Waarom is dit zo belangrijk voor je? Zo lang je partner geen directe familie van je is is het niet zo'n probleem. Of als je geen kinderen neemt samen dan is zelfs dichtbijzijnde familie niet echt een probleem, hoewel mensen daar vreemd tegen aankunnen kijken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel, een gen kan 2 verschillende "waarden" of "settings" hebben. Het gen voor haarkleur kan bijvoorbeeld de waarde "blond" of "donker" hebben.

Stel dit geldt voor alle ongeveer 30.000 genen die de mens heeft.

De kans dat iemand op het gen van haarkleur dezelfde waarde heeft is 1/2

De kans dat iemand op alle 30.000 genen dezelfde waarde heeft is dus 1/2 tot de 30.000e macht.

En dan ga je er dus nog van uit dat op alle genen slechts 2 waarden mogelijk zijn. Bovendien zijn er nog meer mechanismen waardoor we genetisch van elkaar kunnen verschillen dan alleen op basis van individuele genen.

Met andere woorden, de kans dat je genetisch identiek bent aan je partner is nihil, en de kans dat je genetisch verschilt van je partner is dus 100%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lang je geen naaste familie bent, maakt 't allemaal geen ene ruk uit.

Toegevoegd na 19 seconden:
(En verschil je dus meer dan genoeg.)