2 eieren, 1 botsing. Welk ei breekt?

Men neme 2 eieren. Hou één ei op zijn plaats en sla er tegenaan met het andere ei. Welk ei breekt, en waarom?

Extra uitleg: mijn idee was om beide eieren in de lange weg horizontaal te houden, en ze dan met de 'scherpere' punten elkaar te laten raken. Like so: (> <)

Op onderstaande link wordt een (zeer simpel) experiment besproken, waarin altijd het stilstaande ei breekt. Dit zou kunnen komen doordat het bewegende ei meer kinetische energie bevat. Verder wordt er gesproken over het luchtkamertje dat zich in de onderkant (de bredere kant) van het ei bevindt. Zou dit werkelijk als een airbag kunnen dienen? Hoogst interessant :)

http://nysgjerrigper.no/Artikler/when-you-smash-two-eggs-together-why-does-only-one-of-them-break

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Dit heeft enkel met kinetische energie te maken. Het is zeer lastig uit te leggen hier, maar het stilstaande ei absorbeerd 100% van de eerste klap omdat deze geen voorwaartse energie bevat. Het bewegende ei gaat simpelgezegt gewoon door naar voren. Waardoor het stilstaande ei dus in eerste instantie alle kracht absorbeer. Hij zal deze kracht uiteraard proberen terug te veren naar het bewegende ei, maar dan is het al te laat omdat bij deze eerste krachtgolf het stilstaande ei al breekt. Zelfde idee dat je met voetbal nooit in moet houden, de gene die inhoud raakt altijd het ergst gebleseerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfde heb je als je twee sponsen hebt, de stilstaande spons zal eerst het verst indeuken. Het grootste deel van de klap opvangen en vervolgens het resterende deel terug geven op de bewegende spons.

Andere antwoorden (8)

Ligt eraan onder welke hoek elk ei elkaar raakt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ligt eraan of je hem met de bovenkant of de onderkant slaat. De bovenkant heeft een grotere kans dat hij heel blijft omdat het oppervlakte kleiner is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide eieren vangen dezelfde klap op en moeten samen de vrijgekomen krachten verdelen, dus beide breken, of beiden breken niet. Maar dit is in een situatie waarin beide eieren even sterk zijn op de plaats waar ze elkaar raken, dat is vrij moeilijk om voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het ei met de zwakste schil, omdat deze de botsingsenergie het snelst absorbeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is in principe geen verschil tussen het stilstaande en bewegende ei. Als je immers zou meebewegen met het 'referentiekader' van bewegende ei staat dit ei stil en beweegt het andere.
Kortom: welk ei breekt is afhankelijk van andere, hierboven reeds genoemde factoren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het linker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er voor dat de gene waarvan het raking oppervlakte in verhouding met ei oppervlakte, het kleinst is heel blijft.