Heeft iedere vrouw een moeder instinct?

Of is het gewoon omdat iedereen weet dat jongere kwetsbaar zijn en we daarom zo gevoel hebben om voor ze op te komen en ze te verzorgen?
Daarnaast is het ook leuk om eigen soort voort te brengen natuurlijk, ook met eer te maken denk ik maar. ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Er zijn veel vrouwen die dat moeder gevoel niet hebben,zij stellen b.v. hun carriëre hoger dan het hebben van kinderen!
En daar is absoluut niets mis mee. Ook zijn er vrouwen,die gewoon niets met kinderen hebben,net zoals er mannen zijn die niet aan een voortplantingdrang lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +1
En die zijn zeker niet minder 'natuurlijk' dan anderen.

Andere antwoorden (10)

Ik denk het niet.
In tegenstelling tot vriendinnen van mij, moet ik er zelf eigenlijk niet aan denken om moeder te worden.

Ik zie er de meerwaarde niet van in. Denk niet dat ik er zorgzaam genoeg voor ben.
Ik weet ook eigenlijk niet wat je bedoeld met: "Het heeft ook met eer te maken".
Ik voel me niet minder eerzaam door geen moeder te zijn dan wel.
(Komt nog bij dat ik denk dat de wereld genoeg heeft aan één C4th. Om er nu nog één bij te produceren... nee, dat kunnen we de wereld niet aan doen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn idee, +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dachten meer mensen maar zo bewust daarover!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat? Over het niet reproduceren van mijn persoontje... Tja, dan zul je je moeten beklagen bij mijn ouders :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt in ieder geval wel humor, daar mogen er wel meer van komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn omgeving noemen ze dat geen humor, maar "bijdehand"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk beide, humor en bijdehand gaat vaak hand-in-hand.
Nee... Het kan zo ver weggedrukt zijn dat dat niet zichtbaar is... Als je heel erge pijn hebt, kun je dan nog wel honger hebben, nee dat kan niet... De pijn overheerst volledig het hongergevoel... Hier ook zoiets, het kan door trauma zo ver weggedrukt worden in ervaring dat van moeder-instinct geen sprake meer is...

Maar van nature en onder gezonde omstandigheden heeft elke vrouw een moeder-instinct... Dat wordt namelijk ten dele aangeleerd, met poppen spelen enz enz... Maar het zit er ook al ingeboren, gewoon omdat ´moeder´ een heel natuurlijk vervolg is op ´vrouw´...

precies, zoals je al aangeeft in je laatste opmerkingen, ook al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blabla -1 Ten eerste is het onzin, en ten tweede klopt het ook niet wat je zegt:
Maar van nature en onder gezonde omstandigheden heeft elke vrouw een moeder-instinct… Dat wordt namelijk ten dele aangeleerd, met poppen spelen enz enz Eerst zeg je dat vrouwen het "van nature" hebben, en daarna "dat wordt ten dele aangeleerd".
Iets wat wordt aangeleerd, is niet van nature. Als je ganzen aanleerd om achter de gele laarzen van een mens aan te lopen, is dat niet "van nature" zo dat ganzen graag achter gele laarzen aanlopen.
Ik denk dat het inderdaad niet zo zeer een "moeder"-instinct is, maar meer de drang om te zorgen, omdat dat vanuit het verleden zo bepaald is. De man die jaagt en de vrouw die zorgt, zowel voor de kinderen als voor haar partner.

Eerst dacht ik wel dat dat moeder-instinct in iedere vrouw schuil gaat, maar na andere antwoorden gelezen te hebben en bedacht te hebben dat ik zelf inderdaad ook geen moeder wil worden, ga ik toch mee met de rest.

Misschien komt die term, "moeder"-instinct, ook erg voort uit het feit dat de meeste vrouwen toch wel kinderen willen, en heel veel vrouwen ook ontzettend gek op kinderen zijn, en hun vriendjes/mannen er dikwijls mee op de huid zitten dat ze zo graag een nageslacht willen.

Maar van nature zal het vast afkomstig zijn uit de zorgzaamheid van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder moeder-instinct versta ik vooral een niet direct verklaarbaar kennis,waaruit men handelt,in t zorgen voor anderen.zonder dat iemand aangeeft wat nodig te hebben,dit kunnen aanvoelen.naar mijn mening kunnen mannen dit ook bezitten.Ligt eraan hoe je met anderen omgaat.of je ook bewust bent van hun bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ook niet iedere vader heeft een vader instinct. Gelukkig hoef je tegenwoordig ook geen moeder meer te worden dan en zijn er middelen voor om geen kinderen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet iedere vrouw heeft een moeder instinct, ik heb zelfs een hekel aan die jengelende ettertjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dat heeft lang niet iedere vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je pas een moederinstinct krijgt als je moeder bènt.Het woord zegt het al,als je moeder bent voel je als het ware aan wat het beste is voor jouw kind.
Als je nog geen moeder bent heb je een kinderwens als je graag voor een kind wilt zorgen,maar nog geen moederinstinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom 2 minnetjes ?
Het moederinstinct zorgt voor het voortbestaan van onze soort. Elke (bijna elke) moeder zal de belangen van haar kind laten voorgaan op de hare en er zo voor zorgen dat haar kind zich goed ontwikkelt. Ze zal zorgen voor voldoende eten en drinken en een veilige omgeving.
Het moedergevoel ontstaat meestal tijdens de zwangerschap en wordt versterkt bij de bevalling.
Dus diegenen die geen moeder willen worden hebben dus ook geen moederinstinct, ergo: niet iedere vrouw heeft het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een instinct, wat voortkomt uit ervaringen, kennis en genen. Vrouwen met kinderen vinden het leuk om van zichzelf te zeggen dat ze een moeder instinct hebben, omdat ze goed voor de kinderen willen zijn. Dit instinct heeft niet te maken met het geval dat ze kinderen hebben, en dus moeder zijn.

Moeders die hun kind lief hebben maken over het algemeen betere keuzes m.b.t. kinderen door de ervaring die ze hebben opgedaan.