Ik ben nu 27 heb de opleiding Commerciële Economie afgerond. Maar ik wil eigenlijk iets met DNA gaan doen. Zijn er mensen met tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DNA als in desoxyribonucleïnezuur?
ronron1212
9 jaar geleden
heb je scheikunde gehad want dat is het minste wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Emees: Ja
@ Rondon1212: Ik heb een klein beetje scheikunde gehad op het VMBO en later nog op een jaar scheikunde op MLO gehad.
Maargoed om een lang verhaal kort te maken, daar was ik mee gestopt en nu heb ik dus HBO Commerciële Economie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe dichtbij wil je bij het DNA werken? Is economische aspect bij een bedrijf dat te maken heeft met DNA ook genoeg?
ronron1212
9 jaar geleden
met economie kan je niets met dna. dus zul je eerst het een en ander moeten bij leren waar onder scheikunde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, het lijkt mij ook leuk om inderdaad binnen zo'n bedrijf een commerciële rol te vervullen, waarbij ik ook betrokken raak met de core-business.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou dan is er genoeg! :)
DNA wordt gebruikt in het onderzoek, de geneeskunde en de forensisch onderzoek (waarschijnlijk ook wel op meer plaatsen, maar kan even niets anders bedenken) * onderzoek
- vaak worden stukjes DNA gevraagd door onderzoekers. Deze worden dan specifiek gemaakt naar de wensen van de onderzoeker. Hierop zit bijvoorbeeld een stukje DNA dat codeert voor een eiwit dat makkelijk te herkennen is. - Er was ook een bedrijf dat een genoom on-demand kan leveren, soort van legoblokken DNA, met de eigenschappen die jij wilt voor een gist/bacterie. (http://www.genscript.com/index.html kan het wel zijn). - whole-genome sequencing - de apparaten daarvoor moeten ook door iemand gemaakt worden, jij kunt wellicht een rol spelen in het verkoop. - onderzoek zelf - ook universiteiten en labs hebben economisch geschoolde mensen nodig. * geneeskunde
- gerichte genetische testen - tante heeft een gentische aandoening, heeft de neef die ook? - geneesmiddelen - wellicht niet helemaal DNA, maar RNA: Voor veel erfelijke ziektes kijken ze nu richting de genen om een verbetering/genezing te geven. Hiervoor moet je naar de geneesmiddelenfabrikant. Toevallig laatst bijvoorbeeld iets gelezen over Drisapersen van Prosensa, tegen Duchenne. Er zijn hier veel meer mogelijkheden in dan het voorbeeld dat ik je net geef. * forensisch onderzoek - hier heb ik dan weer geen verstand van. Maar ofwel ze besteden hun DNA-onderzoek uit aan een extern bedrijf (kom je weer op genetic profiling) of ze hebben zelf de apparaten ervoor nodig. Ik kan je helaas niet veel concrete bedrijven geven, maar met de termen kom je denk ik wel verder.

Antwoorden (2)

Helaas, dan heb je echt de verkeerde studie gekozen. En je zal dan een hele nieuwe (hbo) opleiding moeten volgen. Na een hbo opleiding kan je soms een master kiezen die niet helemaal aansluit op je hbo opleiding. Maar in jou geval kom je niet bij biologie of scheikunde uit.

Je zou nu kunnen gaan werken met je huidige opleiding en dan eventueel een deeltijd opleiding zoals "medisch en biologisch laboratorium onderzoek" gaan volgen. En je zal waarschijnlijk nog scheikunde moeten bijspijkeren tot havo niveau. Soms kan dat tijdens maar vaak moet het voor aanvang van de opleiding.

Een vriend van mij heeft die studie gedaan en heeft tijdens zijn stage onderzoek gedaan naar mutaties in het DNA die tot een bepaalde ziekte leiden. Maar DNA is heel breed en het komt bij tal van studies met een biologie en/of scheikundige focus terug. Ik zou goed gaan nadenken waar je wilt gaan werken en wat je dan wilt doen en daar dan de opleiding bij zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wil je met DNA gaan doen is dan de vraag. Wil je onderzoeker worden? Laboratorium onderzoeker? Scheikundige? Er zijn, denk ik althans, heel veel mogelijkheden. Overigens denk ik dat je voor die beroepen wel vanaf nul moeten beginnen (en een tweede bachelor in Nederland is erg duur, wellicht dat België dan een optie is), aangezien je na een bachelor Commerciële Economie niet zomaar een master Forenische wetenschappen kunt doen (althans meestal moet je zelfs vanaf HBO naar WO binnen een gerelateerd onderzoeksgebied zelfs een premaster doen). Als je iets commercieels ermee wil doen kan dat wellicht, bijv. sales manager bij bedrijven die testen verkopen oid. Wellicht kun je je vraag iets duidelijker stellen, dan kunnen mensen ook een beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij inderdaad leuk om iets van sales manager te worden binnen een bedrijf die DNA-gerelateerde producten en diensten verkoopt. Bijvoorbeeld bij een bedrijf die het DNA van graanproducten optimaliseert voor het vergroten van oogstopbrengst. Of bij een bedrijf die bepaalde DNA testen aanbiedt voor consumenten. Zijn er mensen die mij tips kunnen geven over specifieke bedrijven die mogelijk ruimte hebben voor commerciële functies?