Hoe kan het dat mensen slaapwandelen en wat is slaapwandelen eigenlijk?

Ik vroeg me af hoe het mogelijk was dat mensen slaapwandelen. Ikzelf heb geen 'last' van dit fenomeen, maar zat even te denken en vond het gek dat ons lichaam helemaal in het onbewust zijn zo ineens gaat lopen.

Slaapwandelen doe je namelijk onbewust, je merkt er immers niks van en je bepaald ook niet zelf wat je doet of gaat doen. Toch weten mensen overal de weg naar toe te vinden en ik las zelfs bij een andere vraag dat iemand zei dat je in je slaap zelfs kon autorijden! Hoewel me dat niet echt plausibel lijkt.

Wat is slaapwandelen eigenlijk en hoe is het mogelijk om zo gecoördineerd te zijn tijdens je slaap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Slaapwandelen is rondwandelen terwijl men slaapt en waarbij het lijkt alsof men wakker is. Slaapwandelen wordt in de psychoanalyse geïnterpreteerd als een sluipweg van driften.

Het slaapwandelen geschiedt meestal in een halfbewuste toestand, waarin men zich wel bewust is van het eigen lichaam, maar de omgeving waarin men is, (gedeeltelijk) droomt, of via een droombewustzijn waarneemt. Meestal zijn de ogen van de slaapwandelaar tijdens zijn nachtelijke escapades gewoon open. Ook praten, zomaar of in reactie op anderen, is niet ongewoon, hoewel het gesprokene over het algemeen niet coherent is.

Dat men een slaapwandelaar niet zou mogen wekken, is een wijdverspreid misverstand. Wel moet men voorzichtig zijn, omdat een slaapwandelaar gedesoriënteerd kan zijn, waarbij opvolgend handelen kan resulteren in zelfverwonding of verwonding van anderen.

Een bijzondere vorm is de REM Sleep Behavioral Disorder waarbij de normale spierverslapping tijdens de remslaap uitblijft met als gevolg activiteiten tijdens de droomslaap. Deze stoornis komt vaak voor bij de ziekte van Parkinson.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

slaapwandelen doe ik in tijden van stress, ik kan dan letterlijk niet tot rust komen.
het is mogelijk zo gecoordineerd te zijn, doordat je automatisch je vaste handelingen verricht, zoals je al zo vaak hebt gedaan.
ik kwam eens tot mezelf midden op de trap, en ik lag meteen een etage lager : (
Rieneke1