Vaak, en vooral bij reality programma's, is t stemgeluid van Amerikanen heel krakerig, zowel bij mannen als bij vrouwen.

Ik vraag me af of ze dat zelf cool vinden klinken of dat t ze aangeleerd is? In de USA stoppen ze aardig wat tijd en moeite in het spreken in het openbaar. Het klinkt niet alleen irritant, vind ik, maar t lijkt me ook niet goed voor de stembanden.
Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Het beste antwoord

Amerikaanse vrouwen (maar ook mannen met een wat hogere stem), praten vaak onderin hun bereik. Een lage stem wordt daar geinterpreteerd als charismatisch, en maakt meer indruk in hun optiek.
Het probleem echter is, doordat in elke taal zinnen een bepaalde melodie hebben (zowel in 't Nederlands als in 't Engels eindigen zinnen vaker op een lagere toonhoogte dan dat ze beginnen), dat als je de zin te laag inzet, dat je de nog lagere toonhoogte niet meer haalt.
En dan gaat je stem dus kraken. Het gebeurt zelfs dat vrouwen de hele zin te laag proberen uit te spreken, zodat ie van het begin tot het einde krakerig klinkt.
Intussen is het zo'n ingeburgerde manier van praten geworden (met name in upperclass westcoast kringen valt em op) dat het eerder komt doordat ze 't vanelkaar overnemen, dan dat ze nog echt proberen hun stem lager te laten klinken.

Het ironische is juist dat als je je stem verkeerd leert gebruiken op deze manier, dat je stem zich ook nauwelijks nog verder ontwikkelt, en je dus een heel klein spreekbereik krijgt. Dat vrouwtje van " the City" Whitney Port vind ik een heel goed voorbeeld. En ja dan gaat het in onze oren dus monotoon klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is dan je tv denk ik want ik heb dat niet hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel, het volgende is mij eigen interpretatie en visie:

Denk dat je de manier van praten bedoel wat je vooral bij vrouwen ziet...
Ze praten een beetje monotoon (verveelt) en eindigen elke zin steevast met een krakende einde.

Denk dat een typisch geval is van aapje ziet, aapje doet.
Hoe truttiger de persoon, des te erger het lijkt te zijn.

Mij komt het over als een arrogante manier van praten.
Denk niet dat dit iets te maken heeft met de tijd die ze spenderen aan het in openbaar spreken. Dit is iets wat in de personen zelf zit.

Ook is het me opgevallen dat dit iets is van de laatste jaren.
Ik vermoed dat bepaalde rolmodellen in Amerika hiermee begonnen zijn (mensen zoals Britney Spears en Paris Hilton)
12 jaar geleden
hier bijvoorbeeld op 0.25 min. http://www.youtube.com/watch?v=BBpBiwWHqzc

het is in de VS al een tijdje een populaire manier van praten. Je zult een serieuze spreker in het openbaar echt niet zo horen kraken.
Het is een modeverschijnsel, hopelijk van voorbijgaande aard.
Waaraan je ook kunt merken dat het om aangeleerd gedrag gaat is dat de bekende dames het niet altijd doen, in nerveuze toestand gaat het kraakje er ineens af (zie youtube), ze verliezen hun 'cool' en spreken weer met hun normale stem.