Zou je echt levend kunnen verbranden?

Dit klinkt misschien een beetje vaag, maar zou dat kunnen?zou ze bijvoorbeeld echt als ze te lang in de zon zitten gewoon letterlijk levend verbranden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie is "ze"? Je vraag is dus of het mogelijk is dat iemand in de zon levend kan verbranden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je spontane zelfverbranding? Dat je 'van binnenuit' in de fik vliegt? Google maar eens op 'spontaneous human combustion'. Verhalen genoeg, maar hoe en of het echt kan is nog steeds niet aangetoond.

Antwoorden (4)

Wie te lang in de zon zit of is, of in de zon hard werkt en geen rustpauzes neemt en verder (veel) te weinig drinkt en eet, kan een zonnesteek krijgen. Een ernstige zonnesteek kan, als alles tegenzit (er is bijvoorbeeld geen goede medische hulp), leiden tot de dood. Dit komt echter maar weinig voor.

Van alleen maar te lang in de zon zitten, kan je niet levend verbranden.

Verder geldt nog: brandwonden zijn er in vier gradaties. Brandwonden die men krijgt door te lang in de zon te zitten, zijn meestal slechts eerstegraads brandwonden. Dit zijn de minst ernstige brandwonden. De ergste brandwonden zijn vierdegraads. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwonden
Antoni
11 jaar geleden
Je zal eerder uitdrogen en brandwonden oplopen. Een of beide hiervan kunnen wel fataal zijn als ze niet op tijd behandeld worden. Pas wanneer je lang dood bent zul je beginnen te verbranden. Je moet nl al in een diep verschrompelde staat zijn hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Letterlijk "levend verbranden" in de zin dat je in de fik staat, met vlam en al, kan niet als de zon de enige bron van warmte en straling is. De zon is niet krachtig genoeg hiervoor, en je lichaam bevat te veel vocht om vlam te vatten.

Maar je kan zeker dood gaan van te lang in de zon staan, dus figuurlijk "levend verbranden" is wel mogelijk.
Voor dat tweede scenario gaat het als volgt:
Je moet eerst urenlang blootgesteld worden aan zonlicht, of eerder dagenlang, dus voor het beste resultaat in dit experiment zou je westwaarts moeten blijven reizen met de zon mee.
Trouwens, een leuk weetje: je verbrandt niet door de warmte van de zon (dat veroorzaakt uitdroging door verhoging van de temperatuur, maar geen verbranding), maar door de UV-straling.
Na enkele uren (afhankelijk van je type huid en zonsterkte) zou je huid verbranden tot het punt dat je een eerstegraad verbranding oploopt. Je huid wordt eerst rood en pijnlijk, en binnen 1-2 dagen gaat de hoornlaag van je huid (de buitenste laag, bestaande uit dode cellen) vervellen.
Op dit punt is je huid, naast de verbranding, vergelijkbaar met die van een pasgeboren baby, in de zin dat de straling direct op levend weefsel terecht komt en dus direct schade veroorzaakt. Daarnaast verlies je vanwege de warmte en je beschadigde huid heel veel vocht, dus zal je razendsnel uitdrogen, waardoor je heel snel het gevaar loopt om in shock te raken door uitdroging of oververhitting, en dat kan redelijk snel fataal voor je zijn.
Als je voldoende blijft drinken, zou je het nog een paar extra dagen vol kunnen houden in de zon met je ernstig verbrande huid, maar dat kan ook niet oneindig blijven gaan.

Na een aantal dagen onafgebroken onder de zon, zou de verbranding van je huid door de UV-straling zo ernstig zijn dat je open wonden zou krijgen. Op dit punt zou de pijn bijna ondraaglijk zijn, maar niet per definitie dodelijk, tenzij je door de pijn in shock raakt en aan een hartstilstand overlijdt.
De open wonden zullen gaan infecteren, waardoor je een septicemie zou krijgen en in een toxische shock zou raken. Je lichaam zou vanwege de massieve ontsteking allerlei stoffen aanmaken (stresshormonen, histamine, enz.) die in grote hoeveelheden levensbedreigend zijn, en op den duur zou je na een zeer pijnlijke periode buiten westen raken door een shock, en kort daarna sterven aan een hartfaal.

In ieder geval geen prettige ervaring, die heel terecht "levend verbranden" genaamd mag worden.

Don't try this at home!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mensen te lang in de zon zitten dan verbranden ze. Niet tot as maar tot een lekkere rode kleur. Ze zijn dan nog levend. Als dat jouw verbranden is dan is het antwoord: JA, blijf maar lang genoeg in de zon zitten. Als je bedoelt met vuur (zoals in een crematorium of woningbrand) dan zal je het einde niet mee maken. Alle zuurstof om jou heen wordt gebruikt voor het vuur en er blijft niets over voor jou. Tevens bij het inademen neem je vuur, hete lucht en schadelijke stoffen mee dus van jouw longen zal snel niet iets goed overblijven. Jouw keel, luchtpijp en longen zullen verbrandings verschijnselen krijgen (blaren en 1e, 2e en 3e graads verbrandingen. Uiteindelijk kan je niet meer ademen. Maar dit alles zal jij kunnen mee maken zolang je niet buiten westen raakt. Door te erge verbranding raak je in shock, zuurstofgebruik buiten westen dus de pijn van het begin maak je mee maar als jij niet geblust wordt dan kom je niet ver in dit proces. Wordt je gered dan ben je flink verbrand maar er is zoveel kapot aan binnen- en buitenkant dat overleven een strijd is geworden. Dus ook hier kan je levend verbranden.