Waar zitten wespennesten meestal?

Mijn moeder heeft elke dag last van wespen in huis en dan ongeveer 10 stuks. Maar ik kan geen nest vinden waar bouwen ze die meestal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (6)

In een warm plekje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zoeken een beschut plekje, onder een dakgoot of onder dakpannen of ergens in een hoekje of zo.
Als je dit niet hebt kunnen vinden, ga dan eens rustig buiten zitten op een zonnige dag, kijk naar het huis en waar de wespen vliegen. Dan vind je vanzelf wel een plek waar ze heel vaak naar toe gaan, daar zul je verder moeten kijken of ze daar achter die spleet zitten of onder die dakpan of zo.
12 jaar geleden
ik heb nu al 4x ontdekt dat er een wespennest in een vogelhuisje zat. Ik weet niet of u die heeft naar daar zou ik dan zeker even kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms zitten ze in een spouwmuur, dan kan het zijn dat ze ook binnenkomen.
Maar op dit moment zijn de meeste koninginnen nog aan het bouwen aan hun nesten en zou je geen 10 wespen tegelijk moeten kunnen zien - zijn het geen beesten die er op lijken, zoals vliegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nesten worden gebouwd in verlaten muizennesten, in de grond, in schuren, muurholten, spouwmuren of onder een dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een keer wespen gehad, die via een spleet tussen muur en kozijn naar binnen kropen (volgens mij hadden zij die speet ook gemaakt, of in ieder geval, groter gemaakt). Ook heb ik een keer wespen gehad die via een ontluchtingsrooster naar binnen kropen.

In beide gevallen heb ik daar een bestrijdingsdienst voor gebeld, als vond ik het zelf wel "zielig" maar zoals die man ook zei: nu zijn het er weinig en er is voedsel genoeg, in augustus zijn het er dan 1000den en bij gebrek aan voedsel storten ze zich op alles wat jij (en je buren) in de tuin proberen te eten.

Het is het beste om (op een mooie dag) toch van buiten af te kijken waar hoe ze aan komen vliegen en waar ze dan heen gaan.

Dat ze in huis zichtbaar zijn vind ik op zich vreemd want wij hadden in BEIDE gevallen in huis zelf niks, het nest zat ergens in een kruipruimte/spleet en vandaaruit vlogen ze naar buiten.

Je kunt iemand laten komen om het te onderzoeken, kan misschien voor niet te veel geld
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gaan niet op suiker af 'bij gebrek aan voedsel' omdat het er dan zoveel zijn - de larven zijn groot geworden en produceren zelf geen suiker meer, dus gaan de wespen daar andere bronnen voor zoeken. Dan merk je hoeveel wespen er zijn.