Is er een natuurkundige verklaring voor homoseksualiteit?

Ik vermoed dat de natuurkunde heteroseksualiteit verklaart door te stellen dat de natuur het zo heeft ingesteld dat een man zich tot een vrouw aangetrokken voelt opdat er voortplanting zou ontstaan.
Is er ook een natuurkundige verklaring voor homoseksualiteit?

2 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is geen natuurkunde maar biologie.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Inderdaad Tinus 1969, natuurkunde is wetenschap, geen vermoeden...
LeonardN
2 jaar geleden
@Simonsdochter Ik je reactie niet.
Zoals het nu voor mij overkomt zeg je dat biologie geen wetenschap is maar een vermoeden?!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zeg nergens dat biologie een vermoeden is. Ik zeg in mijn reactie dat Tinus gelijk heeft.
Onderzoek naar leven is biologie.
Dat is geen natuurkunde. En ik zeg richting de vrager
(Ik vermoed dat de natuurkunde..)
dat natuurkunde geen vermoeden is. Dat is wetenschap. Oké, mijn krabbel heeft misschien niet de juiste interpunctie.
Maar dat kan en mag.
LeonardN
2 jaar geleden
Ah dank voor de uitleg. Nu snap ik pas wat je bedoelt. En nu snap ik ook waarom ik je reactie niet snapte. (Komt weer omdat ik de zin van de vrager anders interpreteer dan jij). "En ik zeg richting de vrager
(Ik vermoed dat de natuurkunde..)
dat natuurkunde geen vermoeden is. Dat is wetenschap." De vrager zegt helemaal niet dat natuurkunde een vermoeden is (of geen wetenschap is).
Goeievraagstell zelf heeft een vermoeden over wat biologie* zegt over iets.
Zijn vermoeden kan correct zijn of incorrect. *(hij zegt idd foutief natuurkunde)

Antwoorden (1)

Om te beginnen is naar mijn mening ieder onderzoek naar het antwoord op deze vraag controversieel. Dat is ook vrijwel altijd te zien aan de reacties als de resultaten van zo'n onderzoek worden gepubliceerd. Ik heb toch een antwoord gezocht, en gevonden:

Op de website van Quest is aan deze vraag een artikel gewijd in augustus 2018: 'Waarom zijn homo's homo's?'. Zie https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a25375332/waarom-zijn-homos-homos/. Een van de conclusies hieruit is als volgt:

Waarom laat de natuur mannen op mannen vallen en vrouwen op vrouwen? Een studie aan de Italiaanse Università di Padova ondersteunt een belangrijke theorie. Vermoedelijk loont homoseksualiteit in de natuur doordat het gekoppeld met andere voordelen voorkomt.

De onderzoekers van de Università di Padova plozen in 2004 de families van 98 homo­mannen en honderd hetero’s na. Ze concludeerden dat moeders van homo’s gemiddeld meer kinderen krijgen, net als de tantes aan de moederkant van de familie. Dat is een voordeel in een wereld die om voortplanting draait.
Antoni
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Dat is vermoedelijk dan alleen (toevallig) in dat gebied in Italië het geval. Dit is echt niet in het algemeen zo.
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: er zijn diverse varianten van deze theorie, die er allemaal op neer komen dat homosexualiteit een soort extreme vorm of neveneffect is van genen die zorgen voor sociaal gedrag, groepsvorming, relaties aangaan etc . Voorbeelden van vergelijkbare theorieën: https://theconversation.com/amp/homosexuality-may-have-evolved-for-social-not-sexual-reasons-128123
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Biology_and_sexual_orientation
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Bron?