Waarom tob ik als ik om 4 uur 's nachts wakker ben geworden?

Als ik er rond 4 uur 's nachts uit moet om naar de wc te gaan, kan ik daarna moeilijk meer in slaap komen. Alle problemen die ik overdag prima aankan, lijken ineens reusachtig. Ik lig te draaien en te tobben. Als ik eerder of later er uit moet, is er niets aan de hand. Heeft dit iets met slaapfases te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De nacht wordt opgebouwd in 5 slaapcycli. Eén cyclus bestaat uit 5 fasen. Deze fasen worden onderscheiden door de mate van hersenactiviteit enn oogbeweging. De fase 1 is de overgangsfase tussen waken en slapen. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit neemt langzaam af. Deze periode duurt 1-3 min. Dat is voor een nacht met 5 slaapcycli 2-5 % van de totale slaap. Fase 2 is het begin van de echte slaap, is echter nog licht. Als je nu wordt gewekt heb je nog niet het gevoel diep geslapen te hebben. Deze periode duurt ong. 42-54 min. dat is voor een nacht met 5 cycli 45-55 % van de totale slaap. De fasen 3 en 4 worden de diepe slaap genoemd. Fase 3 de overgangsfase ernaar toe en fase 4 is de echte diepe slaap. Ademhaling en hartritme zijn op zijn laagst en als je nu gewekt wordt ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. deze fase zorgt voor je fysieke herstel en maakt in totaal 15-20 % van de totale slaap uit. Fase 5 (REMslaap) is de droomslaap. In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er grote hersenactiviteit. Zij zijn actief met dromen, het verwerken van info en allerlei geheugenfuncties. Ook lichamelijk ben je bezig. de spieren zijn totaal ontspannen(nagenoeg verlamd)de ademhaling en hartslag onregelmatig en de bloedruk stijgt. Deze fase kost dus energie. in een nacht met 5 cycli beslaat de remslaap zo'n 20-25 % van de totale slaap. Na elke remfase ontwaak je doorgaans kort (vaak onbewust)en begint de hele cyclus van lichte slaap naar diepe slaap en remslaap weer opnieuw. In het begin van de nacht zijn de fases van diepe slaap het langst. Op het eind van de nacht neemt juist het aandeel van de lichte slaap naar de droomslaap toe. De eerste 4-5 uur (de 1ste 3 slaapcycli) is de kernslaap. Hier treedt vrijwel alle diepe slaap op en een groot deel v.d. droomslaap. Dit zijn de 2 fasen die van essentieel belang zijn voor de nachtrust. De diepe slaap zorgt voor het fysieke herstel. De droomslaap zorgt ervoor dat de geest verfrist wordt en ervaringen die we die dag hebben meegemaakt worden verwerkt. Misschien is voor jou de klok van 4 uur 's morgens juist de tijd dat je hersenen volop actief bezig zijn. Indien je dan wakker wordt zijn ze volop actief en ditmaal ben je je er bewust van en pikt het meteen mee op.

Bronnen:
http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.j...

Misschien denk je dan te veel en je bent niet rustig omdat je al wakker bent. Je lichaam heb zijn slaap gehad. Toegevoegd na 29 seconden: sorry bij heb heeft

Mij is ooit verteld dat je droomt over de dingen die je overdag niet niet hebt "afgesloten". Je droomt 's nachts en niet alle dromen herinner je je. Dus het kan goed zijn dat het je onbewust bezighoudt. Je gaf aan dat het op een bepaald deel van de nacht is. Dit kan te maken hebben met de verschillende fases die er 's nachts zijn. Kijk hier maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Droom

Tobben is de onmacht voor dat moment, of dat probleem om de juiste oplossing te vinden. Daarnaast kan je beter niet gaan tobben op momenten dat je moe bent (dus ook als je 'even' wakker bent) of je wilt gaan slapen. Dat jij wellicht alleen om 4uur tobt (als je wakker bent geworden dan).Komt misschien toch omdat er iets spannends gaat gebeuren, of er iets spannends is gebeurd. Een droom kan ook een reden zijn om wakker te worden. Die droom is kennelijk dan heftig geweest en jij een reset nodig had, dus wakker wordt. In ieder geval zijn het tekenen van onverwerkte ervaringen en situaties van je leven. Uit het verre of minder verre verleden. Je kunt het tobben misschien aan te kant zetten, door dit als een opdracht tegen jezelf te zeggen. Beloof jezelf dan ook dat je er later (maak er maar een afspraak voor met jezelf) weer op terug komt. Anders zal het niet stoppen. Mocht het ondanks dat toch niet stoppen, dan zul je toch ermee aan de slag moeten gaan. Een eerste stap is dan om het als steekwoorden op te schrijven. Wanneer je in herhaling gaat vallen (tobben is vaak een herhaling op herhaling), dan kan je stoppen en werkt je eigen stop-opdracht vaak wel. Je hebt immers stof opgeschreven die je dwars zitten en verwerkt moeten worden. Verwerken doe je op moment dat je wakker en helder bent. Dus gewoon overdag op een moment die alleen voor jezelf is.

Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat je met een druk hoofd naar bed gaat, er is nog vanalles dat je bezighoudt en afleidt. Probeer een uur voor het slapen gaan met alles te stoppen waar je onrustig van wordt. Dus tv, computer, telefoon en radio uit. Neem even de tijd om de dingen van je af te zetten die je overdag hebben beziggehouden en die jou 's nachts zelfs wakker houden. Een goede manier is om een dagboek bij te houden. Je kan dan alles van je afschrijven en je hoofd leegmaken. Dingen van je afschrijven helpt echt, is mijn ervaring. Doe dat iedere avond een half uurtje, hooguit. Leg het dagboek daarna weg en ga nog even een beetje relaxen. Muziekje luisteren ofzo. Dan lekker slapen.

wat ik denk, is dat als je eerder in de nacht wakker wordt, dat je dan nog zo moe bent dat je na het plassen snel terug in slaap valt. maar na 4 uur ben je al zo ver uitgeslapen, dat je lang wakker ligt en je ligt te vervelen. en dan komen al die gedachtes weer op waar je overdag geen tijd voor had. onze kat maakt ons vaak rond die tijd wakker. zomer of winter, buiten licht of nog donker. Om die tijd heeft ze honger. en als ik uit bed geweest ben, ben ik afgekoeld en slaap ik niet snel weer in en ga ik ook van alles lopen denken, maar vooral piekeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100