Een van de natuurlijke vijanden is de Hoornaar, onze grootste wesp, die het heeft voorzien op het broed van andere, kleinere wespen zoals onze bekende 'limonadewesp'.
De andere is de Wespendief, o.a. die de nesten van wespen uitgraaft om de larven te eten.

Toegevoegd na 45 seconden:
En zo zijn er nog tal van andere minder opvallende organismes te noemen als mijten, bacteriën en schimmels of zwammen als de Wespendoder (Cordyceps sphecocephala).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus!

Andere antwoorden (5)

En niet te vergeten spinnen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik heb net een foto gemaakt van de spin in de tuin die zit te smullen, maar ik krijg hem even niet geplaatst. Ik zal het later nog eens proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huh? ze eten voor een deel spinnen. Worden ze ook echt door spinnen gegeten in Nederland?
en heb je hier een bron voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker wel! Ik heb er toevallig vandaag nog eentje de goeie kant op geholpen :-)
Als een wesp verstrikt raakt in een spinnenweb, weet een kruisspin daar heus wel een lekker hapje van te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Haivon. Heb ik ook wel eens gezien. De wesp was veel groter dan het spinnetje, maar kon toch niet uit het web loskomen, ondanks zijn felle pogingen daartoe. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vaak genoeg gezien dat de spinnenwebben kapot werden gemaakt doordat een wesp erdoorheen vloog. En op wikipedia stond ook dat wespen ook spinnen eten. Dus of de wespen zijn al van tevoren verzwakt. Of het zijn bepaalde spinnen. (is mijn redenering)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het kan gewoon allebei voorkomen. Als het web stevig en plakkerig genoeg is, vliegt de wesp er niet zomaar doorheen. Een welgemikte beet van de spin, die vervolgens gewoon in een hoekje gaat zitten wachten tot de wesp verlamd is, is dan voldoende. Maar ik geloof direct dat het muntje ook de andere kant op kan vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto zo krijg je echt een beeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie foto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minner weer in actie? + van mij. Al was het alleen al om de prachtige scherpe foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super mooie foto en je antwoord klopt ook nog ^_^
Kan gewoon allebei, de wesp eet de spin en de spin de wesp, het is maar net wie de strijd wint. Eten en gegeten worden ;-) Dikke plus.
De mens is een natuurlijke vijand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels zijn ook een natuurlijke vijand van de wesp.

Lees dit maar eens:

De opvallende combinatie geel-zwart wordt in de insectenwereld dikwijls aangetroffen. Voor de andere dieren is deze kleurencombinatie een duidelijk waarschuwingssignaal; zij associëren deze kleurencombinatie altijd met "giftig", "gevaarlijk", "blijf ver weg van mij" of "oneetbaar". Op die manier geven de wespen aan hun natuurlijke vijanden (bv. vogels) een signaal dat ze gevaarlijk zijn.
Als een vogel voor de eerste keer een wesp opeet als voedsel kan hij merken dat dit voedsel niet zo lekker is, of dat hij gestoken wordt door de angel. Nadien zal die vogel altijd een verband leggen tussen die geel-zwarte kleur en het gevaar. De wespen hebben dus eigenlijk die geel-zwarte banden om hun vijanden te leren dat ze in het vervolg andere prooien moeten kiezen. Het gaat zelfs zo ver dat sommige insecten die geen angel hebben en wel een goede prooi zouden zijn voor vogels (bv. zweefvliegen) ook over deze kleurencombinatie beschikken, en dit om hun natuurlijke vijanden op een dwaalspoor te brengen. Door deze nabootsing zijn zij relatief veilig voor de roofvijanden. Dit verschijnsel wordt in de insectenwereld mimicry genoemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen in de insectenwereld. De melkslang doet ook aan mimicry, hij lijkt sprekend op de giftige koraalslang. Hoe dan ook, interessant stukje. :)
De bijeter, die eet ook wespen. Zie Bron

Toegevoegd na 48 seconden:
Voor bijeter te lezen: bijeneter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel heel veel geluk hebben wanneer je deze in Nederland ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Bierdopje, ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, je moet alleen wel heel veel geluk hebben om hem in Nederland te zien, want het is wel een zeldzaamheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - is ook niet door mij gegeven trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord met een duim omlaag afkeurt maar niet zegt waarom en zijn nek niet durft uit te steken door anoniem te blijven, is een “anonieme minnaar”. Hij/zij komt niet voor zijn mening uit, stelt zijn mening niet ter discussie en handelt bovendien in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt. Het doel van GV is kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten. Raadpleeg de richtlijnen.
Rieneke1
12 jaar geleden
hajete, zeker als ieder, overigens goede, antwoord gemind is kan je dat toch niet serieus nemen?
plusje van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, toch hoop ik dat zij zichzelf serieus gaan nemen door transparant te worden en hun negatieve oordeel te onderbouwen.
de naam zegt het al: de wespendief.
deze leeft bij voorkeur in coniferenbosjes in de nabijheid van wespennesten.
hij eet zowel de larven als de volwassen wespen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
crimineel (juist?) antwoord?
Rieneke1
12 jaar geleden
wat bedoel je hajete?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieven zijn toch crimineel?
Rieneke1
12 jaar geleden
op die fiets! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een minner bezig? Het antwoord is zeker wel goed.
Ik kreeg ook al een min, zo irritant wanneer je toch gewoon een goed antwoord hebt gegeven. +je van mij Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord met een duim omlaag afkeurt maar niet zegt waarom en zijn nek niet durft uit te steken door anoniem te blijven, is een “anonieme minnaar”.
Hij/zij komt niet voor zijn mening uit, stelt zijn mening niet ter discussie en handelt bovendien in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt.
Het doel van GV is kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten. Lees de richtlijnen.