Waar komen toch zo snel die honderden mestkevers vandaan?

In het kort; paarden mesten in de wei. Elke ochtend worden die mestballen opgeruimd en op de mesthoop gegooid. Tijdens het opvegen van de mestbal verschijnen er heel veel mestkevers op de grond/aarde onder de mestbal vandaan. Echt heel veel. Waar komen die vandaan, uit de grond, uit de mest? Zo snel en zoveel! Met welke functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Mestkevers komen vooral veel voor op droge, zandige grond. Ze hebben voelsprieten waarmee ze mest op grote afstand kunnen ruiken, dus als er mest ligt komen ze er heel snel op af.

Ze wonen in holletjes onder de grond.
Ze leven van het eten van mest, maar maken ook bolletjes van de mest die ze naar hun hol slepen om ze in een kamertje in hun hol te leggen en er daarna een eitje in te leggen. Onder de grond wordt het eitje door de warmte van de mest vanzelf uitgebroed en de mestkever-larve kan, als hij uitkomt, meteen aan het eten beginnen.

Mestkevers zijn heel belangrijk voor de bodemvruchtbaarheid op arme zandgronden: ze 'injecteren' de mest in de bodem door de bolletjes in de grond te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plusje waard, vind je ook niet Loekido?
Tussen haakjes die paardenmest wordt *dolmest* genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loekido kan nog niet plussen, maar natuurlijk wel een 'Beste antwoord' kiezen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een tip, he... En dan krijg ik zilver, dus zou wel leuk zijn, Loekido!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn op dit moment nog 4 dagen over om een beter beste antwoord te geven!
Maar wee je gebeente!.....