Waarom gaat een witte haai / mensenhaai in gevangenschap dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen deze haai; ook een haring is heel moeilijk levend te vangen en te houden.

Het beste antwoord

Ik denk dat dit vooral door de stress komt. Door de stress kunnen er allerlei verstoringen ontstaan in het lichaam waardoor het dier dood gaat. Dit komt bij meer dieren voor in gevangenschap.

In het Monterey Bay aquarium is het gelukt om witte haaien lang in gevangenschap te houden. In de meeste faciliteiten overleven ze niet en sterven binnen 2 weken. Montery claimt niet snel over te gaan tot het tentoonstellen, maar ze heel voorzichtig te laten wennen aan een nieuwe omgeving. Montery heeft hiervoor een speciaal groot buitenbad waarin ze samen met andere vissen en oceaandieren leven.

Als ze langer worden gehouden en groeien zijn ze ook al snel te groot voor het bassin. Ze zullen dan in hun bassin op andere haaien kunnen jagen. Dat geeft Montery Bay aquarium ook aan in de vragenijst op hun website. Ze moeten ze dan terugplaatsen.

In Montery hebben ze in 2004 een vrouwelijke witte haai 198 dagen gehouden. Andere haaien daar werden tussen de 4 en 6 maanden gehouden. Het onderzoeksinstutuut laat de haaien daarna weer vrij nadat ze een tag hebben aangebracht om de haai te kunnen blijven volgen.