Waarom krijg ik plas drang als ik water hoor stromen.

Bijvoorbeeld onder de douche, of bij een waterfontein.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (4)

Deze drang wordt veroorzaakt door een
storing in de zenuwaansturing
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heet 'conditionering'. Als je urineert dan hoor je jezelf plassen. Bij stromend water associëren je hersenen dit geluid met urineren. Helemaal met een gevulde blaas geeft dit aandrang.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Associatie, niet conditioneren
AWM
15 jaar geleden
Ben ik niet met je eens.
Bij conditionering is er sprake van een bepaald gedrag naar aanleiding van een gebeurtenis.
Daar is hier sprake van. Dat gaat verder dan een associatie, waarbij je alleen maar ergens aan moet denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar heb ik ook last van!