waarom zien dieren er voor ons (ongeveer) hetzelfde uit, terwijl mensen best veel verschillen in uiterlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een koe en een aap niet echt op elkaar lijken, ook een mug en een zebra hebben niet veel overeenkomsten in uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou probeer maar eens twee muggen of twee zebra's uit elkaar te houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of 2 koeien, apen is misschien wat anders, maar dit zijn dan ook onze meest naaste verwanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat savana bedoeld dat er tussen een bepaald ras (bijv gorilla) niet veel duidelijke verschillen te zien zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O jorryt, nou begrijp ik het, het verschil tussen koe Clara 1 en Clara 23......ja das lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik bedoel natuurlijk de vergelijking met hetzelfde ras ... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly haha ja, ik zat eerst ook al te kijken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha !!!! (((((mafketels))))) ;-))

Antwoorden (8)

Omdat dieren{van dezelfde soort} elkaar herkennen aan de geur.Varkens doen dat bijvoorbeeld door aan elkaars hoeven te ruiken en honden door aan de anus te ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor ons lijken toch ook alle aziaten of afrikanen op elkaar? Wij ruiken dan niet. Hoe zit dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de mens geëvolueerde hersens heeft en hierdoor kunnen wij alles herkennen en de verschillen zien tussen verschillende groepen ( bijv aziaten en afrikanen ) en zelf verschil tussen mensen van hetzelfde groepje. Wij kunnen 2 identieke personen herkennen aan een kleine verschil (bijvoorbeeld groene en blauwe ogen). Een dier kan niet anders eruit zien of een raar kleurtje hebben anders wordt het niet vertrouwd door zijn soortgenoten. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met albino dieren. Die worden altijd afgestoten omdat ze 'anders' zijn. Terwijl de mens kan zien dat het een zelfde soort is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Modriouch, dit voegt niks toe aan de reactie van Werk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel op de vraag van Kira.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enkel aan de geur? dus niet aan uiterlijk, gedrag, geluid, en nonverbale communicatie? varkens zijn enorm sociale dieren die heel behoorlijk met elkaar kunnen communiceren en elkaar zo 'boodschappen' doorgeven. er is binnen een groep varken ook sprake van rangorde. enkel ruiken aan hoeven is dus niet voldoende. bij honden komt er ook wat meer bij kijken als het om verschillen gaat. (hoef ook niet aan de kont van mijn hond te ruiken om hem uit 10 look alikes te halen van het hondenveld GELUKKIG!)
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon m'n katten ook moeiteloos tussen 1000 andere katten herkennen. Dieren lijken echt niet zoveel op elkaar als men denkt, als je ze wat langer kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ik 2 paarden die ik maar niet uit elkaar kon houden. van ellende had ik bij de ene de manen uitgedunt en ingekort, en dat ging goed... tot het weer aangroeide.
vervolgens bij het andere paard de staart een heel stuk korter geknipt, maar ook dat groeide weer aan. toen ben ik ze eens op gaan meten, en wat bleek? het witte paard was bijna 40 cm groter dan het zwarte paard nu zonder dollen: hier net zo hoor Widar, ze zijn gewoon niet te missen tussen andere katten, of het er nu 2, 20 of 2000, je herkent je kat gewoon. bij katten die ik niet ken vind ik al dat er onderling grote verschillen zitten als je puur al naar de vorm van het koppie kijkt. euhm...wel katten van hetzelfde ras dan he....heb het niet over sphinx v.s. pers zonder neus want dat is net duidelijk als het verschil tussen de 2 paarden. ;-)
Jij ziet het niet, maar dieren zeker wel!
Dieren letten op andere verschillen en kunnen vaak moeiteloos soortgenoten van elkaar onderscheiden.

je zegt dat mensen best veel verschillen van elkaar, maar is dat wel zo?
Ik kan mij een onderzoek herinneren uit 2008 (geloof ik), waaruit bleek dat mensen zich zelfs specialiseren op bepaalde uiterlijke verschillen en dat dit specialiseren zelfs afgestemd word op de mensen waar je mee omgaat.

Zo werd er een proef uitgevoerd, waarin een blanke man, die opgegroeid was in een gebied met 98% blanken mensen in zijn omgeving, een foto te zien kreeg en van een blanke man, die hij later zo snel mogelijk moest zoeken tussen 20 andere foto's van blanke mannen.
Deze man had de goede foto in een mum van tijd gevonden.

Toen ze de proef nog eens uitvoerde, maar toen met een foto van een negroïde persoon (en later dus tussen meerdere negroïde mensen), bleek dat het nog helemaal niet zo makkelijk is om die man te herkennen.

Je leert het dus blijkbaar onbewust, en uitspraken van alle chinezen, negers lijken op elkaar zijn dan ook niet zo vreemd.
Terwijl wij wel raar opkijken als een chinees zegt dat alle Nederlanders op elkaar lijken.
(wij kunnen het ons niet voorstellen, maar toch is het dus zo)

Persoonlijk denk ik dat hoe langer je met een bepaald diersoort bezig bent, je gaat je dan dus specialiseren, hoe meer je uiterlijke verschillen gaat zien.

Je hoort namelijk maar al te vaak dat een boer moeiteloos al zijn varkens kent, terwijl ze voor mij allemaal op de eerste lijken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep en een boer kan ook vrijwel al zijn koeien uit elkaar houden... Die heeft dat geleerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(dat komt omdat ze ook echt niet op elkaar lijken) ;-)))) +1!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een kwestie van iets verder - iets beter - durven
kijken dan je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik niet helemaal met je eens, zo ziet iedereen wel het verschil tussen een stel zebra's als je er goed naar kijkt, maar niet bij de meeste insecten.
Terwijl ik als ik goed kijk naar mijn insecten wel degelijk grote verschillen zien, al zien sommige echt niet wat ik bedoel. De verschillen zijn nihil, maar altijd aanwezig.
Je moet je er gewoon goed op focussen en de verschillen leren te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat als je je niet (onbewust) blindstaart op de overeenkomsten (dit is pure logica) je automatisch onbewust) de verschillen duidelijk kan zien. nu zijn wespen klein maar niet alle aftekeningen zijn hetzelfde als je goed kijkt. kijk je naar de aders van de vleugels vind je geen 1 wesp die gelijk is aan de andere. als er op het eerste gezicht geen verschil ik kan je het idd leren als je erop gewezen wordt.
Omdat de mens geëvolueerde hersens heeft en hierdoor kunnen wij alles herkennen en de verschillen zien tussen verschillende groepen ( bijv aziaten en afrikanen ) en zelf verschil tussen mensen van hetzelfde groepje. Wij kunnen 2 identieke personen herkennen aan een kleine verschil (bijvoorbeeld groene en blauwe ogen). Een dier kan niet anders eruit zien of een raar kleurtje hebben anders wordt het niet vertrouwd door zijn soortgenoten. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met albino dieren. Die worden altijd afgestoten omdat ze ‘anders’ zijn. Terwijl de mens kan zien dat het een zelfde soort is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt dat dieren elkaar niet op uiterlijk kunnen onderscheiden en zijn de verschillen zo groot dat ze het wel zien, dan worden ze afgestoten??? Een dieren kan wel degelijk een verschil tussen soortgenoten, denk maar aan jonge zebra veulens die hun moeder herkennen aan het strepenpatroon. Het is waar dat veel diersoorten anderen dieren met een afwijking vaak de rug toe keren, maar dit kun je niet garanderen, denk maar aan witten leeuwen en zelfs wilde albino krokodillen, die gewoon volwassen worden en nakomelingen krijgen. Er anders uit zien kan zelfs goed uitpakken voor een individu, stel jij bent door een mutatie juist aantrekkelijker voor een vrouwtje, zo ontstaan nieuwe soorten.... Daarbij geeft mijn vorige alinea al aan dat vooral vrouwtjes duidelijk alle mannetjes van elkaar kunnen onderscheiden en op basis van uiterlijk iemand kiezen.
Al hoewel dit vooral bij vissen en vogels, lijkt mij dit het bewijs dat dieren wel degelijk verschil zien tussen soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn uitzonderingen op elk theorie. Wat ik probeer te zeggen is dat dieren een ander methode hebben (MEESTAL) om iemand/iets te herkennen. "Het is waar dat veel diersoorten anderen dieren met een afwijking vaak de rug toe keren, maar dit kun je niet garanderen. " Natuurlijk is dit geen garantie, maar ik ga er van uit dat alles gebeurt in een 'normale' situatie. Volgens 'standaard' regels. Voorbeeld. Een diersoort is altijd zwart. er wordt een wit jong geboren. Dit zal 'raar' zijn voor de rest. Hoe je het ook uitlegt. Wij mensen kunnen eerder relativeren dat het een eigen soort is. Een dier zal het altijd wantrouwen. (ER ZIJN UITZONDERINGEN) En mutatie is niet een bestaande soort hetzelfde laten en alleen een ander kleur geven of iets dergelijks. Gebeurt dit wel dan is het een geheel ander soort. By the way. Ik heb nooit gezegd dat diersoorten geen verschil zien tussen soortgenoten. Mijn antwoord was een reactie op een antwoord van iemand anders (Kijk maar bij reacties) ik heb fout gedrukt en dit kwam als antwoord te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mutatie in het gen van bijvoorbeeld de kleur vacht van een dier, waardoor hij wit i.p.v zwart is, maakt het nog geen nieuwe soort... Je zegt dat er uitzonderingen zijn, voor het de rug toe keren van een dier met een dergelijke afwijking. Wat er op wijst dat de meeste dieren afgewezen zullen worden.
Persoonlijk denk ik dat dit maar zelden gebeurt, tenzij het dier niet voldoet als mogelijke partner.
Dit komt maar bij (in verhouding) weinig diersoorten voor, deze soorten zijn dan zeer gericht op bijvoorbeeld kleur of de vorm, grote van een lichaamsdeel.
Afgezien van deze uitzonderingen denk ik dat het individu met de mutatie (bijvoorbeeld een andere kleur) een net zo grote kans op nageslacht heeft, als zijn mutatie hem maar niet vroegtijdig laat sterven, door ten prooi te vallen of dergelijken.
En hij (als dit gewenst is) niet belemmerd word door zijn mutatie bij een paringsritueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was alleen een voorbeeld dus neem niet alles te serieus in overweging. Ik denk zelf dat een dier dat anders is (uiterlijk) dan de rest een niet net zo grote kans heeft op nageslacht. Om een mutatie in de vachtkleur bijvoorbeeld door te voeren en dit te laten accepteren als een 'partner' zal er een algemene regel moeten zijn in geweten van de ander. Ik geef een voorbeeld. We hebben een zwarte rat. Een zwarte rat paart alleen met een ander zwart rat. Dus een Vrouwelijk en een Mannelijk rat. Als er opeens een paars rat ontstaan dan zal de zwarte rat niet opeens naar een paarse rat gaan (tenzij ze kleurenblind zijn :P). De zwarte zal naar de zwarte gaan en de paarse naar een paarse. Er zijn uitzonderingen maar gewoon even logisch nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft in je voorbeeld al aan waarom deze mutatie niks uit zou maken bij ratten, ratten zijn namelijk bijna geheel kleurenblind.
Dus in het geval van ratten lijkt mij dat de kans op nageslacht niet vermindert door een andere vachtkleur. Maar ik snap ook wel wat je bedoel, echter laat ik daarop ook mijn mening horen, want ik denk dat het bij de meeste soorten wel meevalt wat betreft het de rug toe keren van bepaalde mutaties. De meeste soorten willen gewoon nageslacht en of het mannetje of vrouwtje dan afwijkingen vertoont, dat maakt ze weinig uit (met uitzonderingen van levensbedreigende afwijkingen dan).
Dus mocht deze paarse rat zich voortplanten en het komt de soort niet ten goede, dan zal de natuurlijke selectie het gemuteerde gen wel verwijderen uit de genenpoel. Ik zeg alleen dat ik er van overtuigd ben dat seksuele selectie bij de meeste soorten hier weinig inbreng op heeft naar mijn mening, een zwarte rat paart namelijk ook met die paarse rat. Je zegt dat ik je antwoorden te serieus opvat, maar het is toch logisch dat als je een antwoord geeft, dat daar serieus op gereageerd word?
Daarbij zeg ik ook niet dat het fout ik wat je zegt, maar ik heb er zo mijn eigen theorieën over en deze deel ik jou mede.
Daar wil ik jou persoonlijk niet mee aanvallen of iets dergelijks!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wel alles kunnen zien aan verschillen?
fotografisch geheugen noemt men dat, moet je echt een oog hebben voor kleine details hoor. maar herkennen is enkel het zien? geur, gedrag, non verbale communicatie? wou zouden de taal van de walvissen kunnen ontcijferen, onze honden kunnen herkennen aan de geur, en puur hierop reageren door interacties? zonder te kijken puur op het stemgeluid onze kinderen vinden in een menigte? en dit allemaal omdat we het verschil zien tussen individuele mensen. dieren letten minder op uiterlijke kenmerken, witte gorilla's worden ook geaccepteerd, witte walibi's ook, zwarte panters ook. feit is dat mutaties niet altijd even handig zijn als het om overleven gaat in de natuurlijk, maar mutaties die wél voordelige zijn dragen bij in de evolutie. sterker nog: het hangt van toevalligheden aan elkaar als het om overleven gaat (natuurlijke selectie, voortbestaan van de soort)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Modriouch, het klopt gewoon niet wat je zegt. Als je wat langer met een diersoort omgaat, ga je vanzelf de verschillen tussen de exemplaren ervan onderscheiden. Dat is ook de reden waarom we de ene mens van de andere kunnen onderscheiden: omdat we al zoveel tijd met mensen hebben doorgebracht. Doe datzelfde bij dieren en het lukt je ook. Hoef je nergens voor aan te gaan snuffelen, gewoon puur met je ogen. Kan ook wel met je oren overigens, want net als ons hebben dieren ook allemaal een ander stemgeluid. Zo had ik meerdere katten (7) en ik kon altijd precies horen welke er zat te mauwen. Nee, het in staat zijn onderscheid tussen exemplaren van dezelfde soort te maken heeft niets met evolutie te maken, maar gewoon simpelweg met tijd die je met die soort hebt doorgebracht. En wat het gedrag op basis van een ander uiterlijk betreft: denk je nu werkelijk dat de mens daar anders in is? De enige reden dat er in Noordwest-Europa zoveel blonde mensen zijn, is omdat men donker haar niet zo leuk vond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was deze vraag al helemaal vergeten :p. Maar wat bedoel je met je laatste alinea 'En wat het gedrag op basis van een ander uiterlijk betreft: denk je nu werkelijk dat de mens daar anders in is? De enige reden dat er in Noordwest-Europa zoveel blonde mensen zijn, is omdat men donker haar niet zo leuk vond.' Bedoel je hiermee dat mensen blond worden geboren omdat ze donker haar niet leuk vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat men het liever deed met blonde personen dan met donkerharige personen, waardoor de blonde genen wijdverbreid werden. Een soort van verstoting voor donkerharigen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)) zonder geluid, geur, en zicht kan ik mijn katten zelfs herkennen. als ik onder mijn dekentje op de bank lig met mijn rug naar een kat, en de kat wil lekker komen 'plakken' weet ik voor ze er liggen welke kat het is.
niet te missen gewoon!! de ene springt (ook gerust in je gezicht) en kijkt dan pas waar ie terecht komt, en de andere tast eerst heel voorzichtig met haar pootje voordat ze haar gewicht erop zet. (hoever zakt de deken in, sta ik op een ledermaat van die luie heks?) leuke vergelijking van de blondjes v.s. donkerharigen Widar (uitleg ook overigens) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Maar ik spreek dat ook niet tegen hoor. Wat ik bedoel te zeggen is dat een mens een ander mens makkelijk kan herkennen alleen door te kijken. Er zijn dieren die niet herkennen via visie, maar kan ook via geur en gehoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je zegt letterlijk dit in je antwoord: "Een dier kan niet anders eruit zien of een raar kleurtje hebben anders wordt het niet vertrouwd door zijn soortgenoten." En: "Terwijl de mens kan zien dat het een zelfde soort is." Daarmee zeg je dat elk dier er precies zo uit moet zien als het andere en dat de mens wel beter weet. Dat is allebei dus gewoon niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar Ja, Wat wil je nu precies zeggen. Dat een dier en mens dezelfde hersens hebben. Dat ze precies denken net als een mens? Ik zeg alleen dat een mens beter kan beredeneren dan een dier. Als een dier er anders uit ziet ben ik niet van mening dat de andere soortgenoten gelijk denken van O deze hoort bij ons. Een mens ziet gelijk bij welk dier het hoort. Dieren kunnen zich wel onderscheiden via uiterlijk. Ik heb dit niet ontkracht. Ik zeg alleen dat er meerdere manieren zijn om een dier te herkennen. Sommige doen dit via uiterlijk of via geur. Alles is mogelijk. En ik zeg niet dat elk dier precies er zo uit moet zien als het andere. Alhoewel ik wel van mening ben (en blijf) dat de mens wel zeker beter weet. Zodra er een dier anders geboren wordt, dan kan die mkkelijk verstoten worden. Al is er misschien kans dat ie met "open armen" binnen wordt gehaald. (En by the way ik zeg KAN)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg, zoals zovaak, dat er niet zoveel verschil is tussen mens en dier. Het verschil dat wij soms ervaren, is heel subjectief.
Jouw stelling klopt niet volgens mij.

Mensen verschillen helemaal niet zo veel in uiterlijk.

Als ik uit het raam kijk als de school tegenover mijn huis uit gaat, dan zie ik een heleboel jongens en meisjes
met dezelfde soort kapsels, dezelfde soort jassen,
dezelfde soort tassen etc.

Kijk eens op het station als een trein aankomt en leeg loopt: een grote grauwe massa in donkerblauw,
donkergrijs, zwart. Heel af en toe een kleurtje of iets opvallends ertussen.

Twee of drie mensen van elkaar verschillen wel veel.

Maar kijk eens in een weiland met koeien: al die koeien zijn allemaal hartstikke verschillend.

En kijk eens op de afbeelding: ieder dier is anders.

Kijk eens op een honden-uitlaatterrein: alle honden zijn verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je had gezegd dat het tig keer dezelfde zebra (met photoshop gecopy-paste) was had ik je ook geloofd. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op een honden-uitlaatterrein: alle honden zijn verschillend. Allerlei verschillende rassen, een groep duitse herders kan ik ook niet uit elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als je enkel kijkt naar de strepen op de wang? of op de neus? (of beter nog: beiden) kleur van de manen? de jongere dieren (o.a. rechtsonder) en de volwassen dieren? (o.a. linksachter) ze hebben idd allemaal een zwart/wit gestreept tenue, 2 oren, 2 ogen, en vier benen ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mr Tomaat:
Kwestie van kijken.
Iets verder kijken dan oppervlakkig kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm.... kan deze mening niet met je delen Momo je moet wat bekender zijn (met een diersoort bv) wil je echt de specifieke kenmerken zien, dus het heeft m.i. niets met oppervlakkig kijken te maken. bij mensen net zo:
wij zien de verschillen tussen mensen maar bij een twee eiige tweeling wordt het lastig. een moeder of naast fam lid die de 2ling veel ziet zal zich niet vergissen en er na een een tijd achterkomen dat ze de verkeerde persoon voor zich hebben. een onbekende staart zich blind op de gelijkenissen, maar een bekende kijkt daar dwars doorheen en ziet wel degelijk duidelijke subtiele verschillen/persoonlijke kenmerken. zo is het met alles en iedereen wat in eerste instantie op elkaar lijkt, al hebben ze nog zoveel gelijkenissen er zitten wel degelijk duidelijke verschillen onderling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaat: ik weet niet hoe jij kijkt, maar mij viel gelijk op dat elke zebra een andere neus heeft. Het "rozige" vlekje bij de neus is nl. bij elke zebra anders. Ook de dikte van de strepen verschilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
unieke streepjes code, maar wel allemaal streepjes! denk dat mr. Tomaat het ook met een knipoog bedoelde gezien de ... :D achter zijn tekst.
Savana, dat klopt niet helemaal. Wij mensen zien alleen verschil tussen de soorten waar wij veel mee omgaan. Als jij bijvoorbeeld 2 honden van dezelfde kleur en hetzelfde ras hebt, dan zie jij wel heel duidelijk het verschil, maar ik zie het niet. En ja, blanke mensen kunnen wij redelijk goed uit elkaar houden, al is dat soms moeilijk. Maar we zeggen toch niet voor niets: alle Chinezen lijken op elkaar! Ik denk dat die Chinezen daar zelf heel anders over denken. En dat geldt natuurlijk voor alle andere rassen van mensen en dieren: als wij er niet dagelijks mee te maken hebben, dan zien wij de verschillen niet, maar dat betekent dus nog niet dat er geen verschillen zijn. Ik hoop dat je het nog kunt volgen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dat je dit vraagt betekent eigenlijk alleen maar dat je te weinig naar dieren kijkt. Dieren verschillen binnen dezelfde soort enorm. Jij kijkt wellicht naar de verkeerde dingen. Maar beesten zoals koeien, welke in de wei zo uniform zijn, zien er zeeer verschillend uit:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook dieren verschillen in uiterlijk!

zo is geen 1 zebra hetzelfde. je hebt volwassen dieren, hengsten (grof gebouwd, gedragingen vanwege positie in de kudde) veulens (veel hoger op de benen, zachtere manen, andere bewegingen, speelse gedragingen) jaarlingen (tussen veulen en volwassen in, zoekt grenzen dus hele andere sociale gedragingen) merries (rustiger dan de hengst, maar oude leidt de kudde) de bouw, persoonlijk karakter/gedragingen.

sommige dieren hoeven niet eens de ander te zien om elkaar te herkennen: een jonge pinguin of zeeleeuw en ouder herkennen elkaar aan de klank tussen duizenden look-alikes. dan is er nog de geur (blinde jonge dieren herkennen hun moeder aan hun geur, maar ook op latere leeftijd is dit bij veel dieren HEEL belangrijk)
wij mensen nemen dit niet allemaal waar waardoor er minder verschillen zijn.

zet bv 5 mensen (1 'soort') tussen de 50-60 kg en met een lengte van 170-180 cm, oogkleur varieert van blauw tot grijs, en ze hebben lang blond haar.
de vrouwen hebben GEEN make-up, en dragen precies dezelfde kleding.
zoek nu de verschillen: als je niet alleen kijkt naar de overeenkomsten (dat is pure logica want dat weten we wel) zijn de onderlinge verschillen overduidelijk.

dieren staren zich niet blind op overeenkomsten en zien/horen/ruiken perfect de verschillen onderling waaraan of waardoor ze elkaar (her)kennen.

ff of topic, maar het doet me denken aan sinterklaas. verhalen van hulpsint en hulppiet ging erin als zoete koek, maar dat trouwe paard? die leek in de verste verte niet op al die andere 'trouwe' paarden! de bouw, de lichaamsverhoudingen, de leeftijden, de beweging, de kleur/aftekeningen (ja ook bij een wit paard) het gedrag, lengte/dikte/structuur van de vacht/manen en staart, kleur/model/lengte van hoeven. nee, heb er niet lang in geloofd.

kijk eens naar het plaatje:
de wenkbouwen, de voorpoten (beharing en kleur) de kleur,lengte, model van de 'neusbrug'. de beharing op de borstkas (kleur, lengte, dikte van zowel het dekhaar als de ondervacht) de kleur en aftekening van het 'masker' ze verschillen onderling enorm veel van elkaar al zou je het in eerste instantie niet zeggen misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed voorbeeld.
Zeker na de reactie van Mr. Tomaat bij mijn antwoord. Mooi zoals die er bij zitten!
PLUS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.i. is er niets mis met de reactie van Mr.tomaat omdat dit bij (vrijwel) iedereen zo werkt, dat focussen op de gelijkenissen (weet niet hoe ik het anders moet noemen) iets van 'oh wat lijken die kinderen op elkaar!! dezelfde lach, dezelfde ogen, zijn even groot, etc'
ondertussen missen ze dat ene moedervlekje, en zien ze niet dat het ene kind meer slag in het haar heeft dan het andere kind, en er wat lengte betreft ook nog verschil in zit. ;-) thanx voor het plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voorbeeld, ik zie meteen dat die honden er allemaal anders uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Viri: de vraag stelt juist dat wij, als mens, het verschil niet zo best zouden kunnen zien. Dat is wat Euca hier tegenspreekt en daar heeft ze gewoon gelijk in. Het gaat daarbij ook niet uitsluitend om door ons gefokte dieren, het geldt net zo hard voor dieren in 't wild. Je ziet immers ook goed verschil tussen de zebra's van Momopoyolo.
Het komt er volgens mij gewoon op neer dat onze hersenen vanaf de geboorte getraind zijn in het onderscheiden van gezichten die dan in beeld komen, en dat zijn gezichten van mensen - meestal van hetzelfde ras.
Zonder discriminerend te zijn, wij europeanen hebben ook al wat meer moeite om aziaten uit elkaar te houden dan europeanen.
Diezelfde training krijgen dierenhersenen ook.
Het is gewoon een kwestie van geleerd hebben waar je op moet lettten.