wat gebeurt er als een iris teveel licht doorlaat?

Als je Iris (van je oog dus) teveel licht doorlaat wat zijn dan de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (4)

kan je blind worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je iris zelf, laat geen licht door. De iris is de "sluiter" om het maar zo te zeggen (zoals bij een camera) die de pupil groter of kleiner maakt, naar gelang de sterkte van het licht, het licht valt in de pupil.

De iris verkleint de pupil tot een minimum indien er (te) veel licht doorgelaten wordt. Mocht er zoveel licht inkomen, dat het oog het niet kan verwerken, kan er blindheid ontstaan.
Zoals je sneeuwblind kunt worden (zonder bescherming naar de weerkaatsing van de zon kijken in de sneeuw) maar bijvoorbeeld bij het afgaan van een atoombom is het licht ook schadelijk en kan blindheid veroorzaken.

Dus het antwoord op je vraag is, dat je blind "kunt" worden indien er overmatige of schadelijke belichting in je oog komt, waartegen het niet beschermd kan worden.

Zo werkt je oog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er teveel licht op je netvlies komt, beschadigd deze.

Daarom hebben wij een pupilreflex die deze lichtval constant houd. Voor een mooie animatie en verdere uitleg kan je kijken op de onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit kan tijdelijk of blijvende blindheid of slechtziendheid veroorzaken afhankelijk van de schade aan het netvlies of het hoornvlies (deze herstelt of niet)

denk bv aan lasogen of sneeuwblindheid, maar ook een blijvende blindheid dus