Wanneer weet je wanneer je vol zit ?

Ik ben op dit moment bezig met een dieet die mij leert te eten wanneer je honger hebt en te stoppen wanneer je dat niet meer hebt nu heb ik niet zoveel overgewicht maar ik weet gewoon niet wanneer ik genoeg op heb hoe raar dat ook klinkt dus mijn vraag aan jullie is hoe kan ik dit gevoel herkennen ?? iemand een idee?????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Antwoorden (4)

Als je aan het eten bent dan merk je op een gegeven moment dat je echt vol zit en er niets meer bij kan.
Je merkt het vanzelf als je lichaam aangeeft dat je moet stoppen,je krijgt dan een vol gevoel in je maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg ben je dan dus te laat. Je hersenen krijgen het gevoel dat je vol zit later binnen dan dat je daadwerkelijk vol zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd dat ik daar geen last van heb.
Zodra ik voel dat ik vol zit,stop ik met eten en dat helpt prima.
In je vraag gebruik je twee termen door elkaar terwijl ze toch verschillend zijn: vol zitten en genoeg hebben.
Vol zit je als je eet tot er niks meer bij kan, tot je het gevoel hebt dat je bijna ploft, het gevoel van poeh he, even het knoopje van mijn broek open zetten.
Genoeg heb je als je maag niet meer rammelt en als je met je hersens weet dat je een normale hoeveelheid gegeten hebt.
Om gezond te eten is het belangrijk het verschil tussen die twee in de gaten te houden. Het is namelijk beter om te voorkomen dat je eet tot je vol zit.
Het volle gevoel is makkelijk te herkennen, maar om het genoeg-gevoel te leren kennen zul je meer tijd nodig hebben. Het makkelijkst is het als je eerst opzoekt (of bespreekt met een dietist) wat een persoon als jij dagelijks hoort binnen te krijgen. Meet een tijd lang echt je eten af (echt zoveel scheppen groente, echt zo veel gram rijst etc) en eet die hoeveelheid op. Na een tijdje zal je lichaam wennen aan die hoeveelheid eten. En na een tijdje zal ook je geest wennen aan die hoeveelheid eten op je bord en zal je automatisch die hoeveelheid eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet op vaste tijden.
Wanneer je eet, alleen maar bezig zijn met eten. Dus niet intussen de krant lezen, tv kijken, computeren enzovoorts.
Maak een redelijke portie, verdeel die in kleine beetjes, en kauw elk beetje rustig goed fijn voordat je het doorslikt.
Als jouw gevoel van trek/honger hebben en verzadigd zijn verstoord is, kan het een tijd duren voordat dat weer terug is. Misschien moet je lijf weer wennen aan een ritme in het eten, of aan bepaalde hoeveelheden (meer/minder dan je gewend was).
Dan duikt dat gevoel vanzelf weer op: 'Hm, het is lekker, ik zou nog wel wat willen maar het hoeft niet', en dat is het sein dat je genoeg hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De truc is om langer te doen over je maaltijd. Het volle gevoel komt namelijk pas na 20 minuten om de hoek kijken. Dus als jij rustig eet en geniet van elke hap zal je tijdens je maaltijd al het sein voldaan krijgen.

Als je alles binnen 10 minuten naar binnen werkt, hebben je hersenen de link nog niet gelegd, dus je zal dooreten en nog een keer opscheppen en ook nog dat toetje eten.

En dan ineens krijg je het gevoel: Ik zit vol, maar dat zat je dus als. Alleen het seintje moest even doorgegeven worden van je maag naar je hersenen.