Waarom komt homosexualiteit voor?

Ik bedoel dit dus biologisch, dus waarom zijn sommige gelijkgeslachtigden tot elkaar aangetrokken. Dit kan immers nooit 'normaal' tot kinderen leiden; geen biologisch/evolutionair voordeel lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Homosexualiteit heeft wel degelijk een voordeel, wanneer je kijkt in groepen in plaats van individuen:

Homosexuelen zorgen in principe niet voor nageslacht, maar kunnen wel werk verrichten voor de groep. Dus terwijl zij er niet voor zorgen dat er meer kinderen gevoed moeten worden, kunnen zij wel meehelpen met zorgen dat er meer kinderen gevoed kúnnen worden.

Voor de groep als geheel betekent dit dat de kinderen een grotere kans op overleven hebben, omdat de "aandacht" niet verspreid is over meer kinderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dit is een rare vraag. Komt al voor sinds het begin der tijden. Is hetzelfde als vragen waarom we kroketten eten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat er mensen zijn die zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het een natuur dingetje is om over populatie tegen te gaan. No offence maar je kan niet ontkennen dat het niet 'normaal' is. Dus er zal toch een soort reden voor moeten zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo heeft onze lieve heer ons gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een van de dingen waar we als 'wetenschap' nog geen antwoord op hebben. De vraag is of we het ooit zullen vinden.
Wat je wel in gedachten moet houden is dat homosekualiteit hoogstwaarschijnlijk niet erfelijk is. Het is dus niet iets wat er door natuurlijke selectie uitgeselecteerd had moeten zijn.
Mijn persoonlijke mening is dat het net zoiets is als dat iedereen een andere lievelingskleur heeft, gewoon deel van je persoonlijkheid. Maar niemand weet het echt zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In eerste instantie zijn we allemaal geslachtloos. Maar op gegeven moment gaat er een "schakelaartje" om man of vrouw. Daarbij hoort ook een schakelaartje vind mannen of vind vrouwen leuk. Soms gaat het verkeerde schakelaartje om en zal het eindexemplaar zich aangetrokken voelen tot zijn/haar eigen geslacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt het optimum van intermenselijke aantrekkingskracht op het punt waarbij ook mensen van gelijk geslacht tot elkaar aangetrokken worden, maw. als er geen homosexualiteit was geweest was er waarschijnlijk minder heterosexualiteit geweest, en had de soort als geheel minder kinderen gekregen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou homo's kunnen zien als mannen met vrouwenhersenen. Het is een 'foutje' (een foutje in de zin dat het anders is dan bij de meeste mensen). Net zoiets als mensen die geboren worden zonder dat ze kinderen kunnen krijgen. Of dat er mensen geboren worden zonder benen. Of ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren doen het ook! Dus het kan niet goed zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren eten. Dus het kan niet goed zijn.
Dieren slapen. Dus het kan niet goed zijn.
waarom zitten er allochtonen in Nederland?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een biologisch/evolutionair gezien inderdaad een 'foutje', zoals de natuur wel vaker 'experimenteert' met variaties.

Overigens blijkt maar al te vaak dat de natuur een antwoord heeft op 'foutjes'. Zo veranderen bepaalde diersoorten van geslacht als er maar een geslacht voorradig is.
En zijn er diersoorten, zoals mieren en bijen, waarbij alleen de koningin voor nageslacht kan zorgen.
Dus, als alle mensen homoseksueel zouden zijn, weet ik zeker dat er een biologisch antwoord zou komen op het 'probleem voortplanting'.

En dan is de vraag natuurlijk: wat is 'fout'? Het komt voor, en is dus in die zin een gewoon biologisch verschijnsel. Daarbij, homoseksualiteit komt niet alleen bij de mens voor, dus wat ik zei: het is een biologisch verschijnsel.

Leven is een complex iets, en er gaat gewoon wel eens wat mis. Soms blijken missers juist goed uit te pakken, soms ook niet. De hele evolutie is er een van trial and error.