waarom bijt de kat mijn vrouw wel en mij niet?

Sinds enkele weken hebben wij een andere kater (zie foto). Ik kan het slecht oppakken. Dan gaat hij wild spartelen. In het verleden is het beestje (hij is nu 2 jaar) slecht behandeld door een vorige eigenaar. Mijn vrouw wordt steeds door hem aangevallen. Ik niet. We geven hem beide eten en verschonen ook beiden zijn bak. Is dat bijtgedrag af te leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (4)

Kan zijn dat de kat jaloers is.
Sommige huisdieren hechten zich vooral aan één familielid en beschouwen die als "Eigen".

Zo kende ik een dwergpapegaai die een bloedhekel had aan een bepaald familielid: het zoontje van de eigenaar. Het zoontje had destijds de leeftijd dat hij regelmatig aandacht nodig had en dat pikte het beest niet.

Mijn eigen dwergpapegaaitje had het met andere huisdieren. Als mijn vader (zijn favoriete huisgenoot) aandacht aan de cavia schonk, dan werd de cavia aangevallen.

Als het echt jaloezie is, zal dit moeilijk af te leren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kat die zijn baasje aanvalt en bijt is niet goed
je kan het beestje beter gewoon op zichzelf laten en niet steeds oppakken
het beestje heeft al een rot ervaring achter de rug
gun hem de tijd, ook al duurd het even, jullie kat moet het vertrouwen in mensen terug krijgen en dat krijgt hij niet als je deze heel de dag probeert te forcereren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling: het kan zijn dat zijn negatieve ervaringen vooral waren met z'n vorige vrouwelijke baasje. Misschien bijt hij daarom uit angst van zich af naar je vrouw toe en niet naar jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kwam ook in mij op.
+
Hm.. Katten die bijten kunnen natuurlijk ook gewoon niet geleerd hebben tot welk punt het wel kan en waar niet. In dit geval waarschijnlijk niet zo; Hie valt het beestje echt aan.

Ik zuo het beestje de ruimte geven zelf t bepalen bij wie het wil zijn. En eventueel als heet bij jou komt zitten, je vrouw naast je op de bank te laten zitten, om zo te wennen aan het idee dat zij in de buurt is.