leeft een molecuul?

we hadden het met biologie over organisatieniveau's en dus over leven, maar toen wij bij moleculen kwamen werd er getwijfeld over of moleculen leven of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

We hebben afgesproken wat leeft: "Leven is een open fysico-chemisch systeem dat door middel van uitwisseling van energie en materie met de omgeving en door een inwendig metabolisme in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie)."

Een molecuul leeft dus niet want die plant zich niet voort, groeit niet etc etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Pelle + ... en voor wie in de verleiding komt om te roepen dat de DNA van een virus een molecuul is, en dus een molecuul die leeft, het volgende: de DNA van een virus (dat is wel een enkele molecuul) kan zich niet zelfstandig voortplanten of vermenigvuldigen, want het is afhankelijk van de aanwezigheid van een paar andere moleculen die de rest van de virus vormen, en ook de systemen van een andere cel die geïnfecteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja wat is de definitie van leven nou. Ergens zou je kunnen zeggen dat een vetcel ook aan deze definitie voldoet. Ik heb een keer een literatuuronderzoek gedaan naar het ontstaan van leven, maar de heibel begint al bij de definitie. Waar sommige zeggen dat selfsustainability goed genoeg is, zeggen andere weer dat evolutie er mee te maken heeft, andere weer iets over compartimenten. Daarom vind ik het altijd lastig te zeggen of bijvoorbeeld virussen nou leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jorryt
Klopt, virussen zitten ergens tussenin.
Maar mijn aanvullignwas bedoeld voor wie zou kunnen denken dat de "losse" DNA van een virus een levende molecuul is. Een onderdeel zijn van een levend organisme, betekent niet dat het onderdeel zelfstandig kan leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het klinkt achteraf allemaal heel logisch, mijn docent beweerd echter nog steeds dat er wetenschappers zijn die beweren dat een molecuul zeer zeker leeft