Kan men nog terug kraakbeen bij aanmaken als men al ouder of is dit een fabeltje ?

bij duimartose raad men altijd glucosamine of chondroitine aan waar ik zo mijn twijfels aan heb niettegenstaande sommige vermelden van resultaat hiermee te hebben. Nu wordt silicium of collageen aanbevolen. Iemand hier ervaring mee ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Over het geheel gezien doet glucosamine het niet beter dan placebo bij artrose. Het zou kunnen dat enkelingen zich beter voelen na het nemen, maar dit is dus een placebo effect. Zeker als men ruw kijkt naar de gewrichten, zien ze hierbij geen verbetering.

Het volgende stokpaardje is nu dus collageen. Dit klinkt prachtig, omdat kraakbeen voor een groot deel opgebouwd is uit collageen. Collageen komt voor in het hele lichaam als bindweefsel. Een leren jas kan je zien als een collageen jas. De collageen supplementen worden ook gehaald uit runderhuid.
Het probleem is dat collageen een groot molecuul is, dat bij consumptie eerst afgebroken wordt in losse aminozuren voor het wordt opgenomen. Zoals de schrijver van de tweede bron schrijft, kun je dan beter een lekkere biefstuk nemen, dat is ook een bron van eiwitten en daar geniet je tenminste nog van. Maar verwacht niet dat je gewrichtsklachten hierdoor zullen afnemen.

Wat doorgaans gepoogd wordt, is de spieren te trainen zodat je gewrichten wat ontlast worden. Daarbij kan je pijnstillers nemen, zoals aspirine of paracetamol, om de ontsteking te remmen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om nog terug te komen op je originele vraag:
Op oudere leeftijd maak je nog wel degelijk kraakbeen aan. Tussen de gewrichten zijn cellen (chondrocyten) constant bezig vervangen van bindweefsel. Er is dus aanmaak en afbraak. Bij artrose is er in dit proces een onbalans, waardoor meer afbraak dan opbouw plaatsvind, waardoor het kraakbeen dus steeds dunner wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit ervaring kan ik beamen met hetgeen Sebas86 zegt over spieren training bij artrose.Kon afgelopen maanden haast niet meer lopen of slapen van de pijn in been en lies. Dacht aan de "ruiterspier". Neen hoor, artrose, niets aan te doen! Ben 10x behandeld door een wereld-manuele sporttherapeut Christanell in Naturns (die zich bezig houdt met nog minstens zeven andere therapieën). Het was artrose rondom de geheelde heup- en bekkenbreuken (men verbaasde zich dat er na het ongeval nooit meer controle-foto's door de thuisbasis zijn gemaakt).
Na zeer intensieve behandelingen van een uur (10x binnen 14 dagen) en best wel zware spieroefeningen thuis, werd al spoedig kraakbeen aangemaakt. Geen enkel medicijn gebruikt. De gewrichtsklachten waren na drie behandelingen al miniem. Ik ren en klim ik weer als een kievit.