Is er een causaal verband tussen testosteron en grijs haar?

Ik hoor wel eens dat vroeg kale mannen meer testosteron hebben maar hebben grijsharigen ook meer testosteron?

erotisi
11 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Nee, de kaalheid wordt veroorzaakt doordat testosteron in gebieden gevoelig voor testosteron met behulp van een enzym omgezet wordt in dihydrotestosteron. Bij sommige mannen produceren de cellen in follikels van de hoofdhuid dit enzym en begint dihydrotestosteron zijn werk te doen en ontstaat er een secundair geslachtskenmerk.

Ik neem aan dat het bij de berggorilla ook op een soortgelijke manier werkt en de mannetjes een grijze rug ontwikkelen. Bij mensen is grijsheid echter geen secundair geslachtskenmerk zoals bij berggorilla's en zal testosteron waarschijnlijk geen invloed op de vorming van grijs haar hebben. Bij mijn weten zijn mannen en vrouwen ongeveer even vaak grijs op een bepaalde leeftijd.

Bij bijna alle zoogdieren en andere primaten zie je het onstaan van kale plekken of juist overmatige beharing als geslachtskenmerk en het werkt altijd op dezelfde manier met testosteron als het sturende hormoon en de individuele of soortspecifieke genen die voor variatie zorgen in baardgroei, manen, kaalheid en dergelijke. Op zich zijn de geslachtskenmerken vrij willekeurig en waarschijnlijk veroorzaakt door koppeling van genen voor voorkeur en eigenschap. De vrouwelijke voorkeur voor oenbehaarde mannen wordt gelinkt met genen die voor verminderde beharing zorgen. (In de bron de vakterm voor dit proces uitgelegd).

Het aardige is dat een diersoort door deze vorm van selectie juist minder goed aangepast aan zijn omgeving wordt. Meestal zijn de mannetjes de klos, maar voor de populatie is het aantal mannetjes niet zo relevant als maar veel vrouwtjes met 1 mannetje kunnen paren. Hoe polygamer de soort, hoe meer uitgesproken dit soort verschillen tussen mannen en vrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee , En er zit een een tegen stelling in je vraag want kale mannen met veel testosteron worden kaal en dus niet grijs :) . Nee geen aan mij bekend verband . Ook jouw aan name is niet helemaal waar , het is niet direct de hoeveelheid testosteron maar de erfelijk bepaalde gevoeligheid voor het hormoon . Dus er zijn genoeg mannen met veel testosteron die niet kaal worden . Nee tot nu geen verband .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Je eerste reactie was ook de mijne. +