Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij versemuntthee wordt de munt boven het (hete) water bruin. Hoe komt dat?

Wie wel eens versemuntthee drinkt snapt vast meteen wat ik bedoel: het gedeelte van de blaadjes en steeltjes boven het wateroppervlak kleurt bruin, terwijl de rest, onder water, groen blijft. Dat kan ook halverwege een blad of steeltje zijn. Kleurt dat gedeelte bruin door verbranding? Komt het doordat daar wel lucht bij komt, en onder water niet? Of ligt er een andere verklaring aan ten grondslag? Wie kan het me vertellen?

Toegevoegd na 1 dag:
Als het oxidatie is, welk metaal zit er dan in munt?

Toegevoegd na 1 dag:
*kuch* in het plantje munt ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik gok dat het te maken heeft met oxidatie. Blad onder kokend water komt niet in aanraking met zuurstof terwijl de cel structuur van het blad boven water door de hete stoom beschadigd wordt en vervolgens de erin aanwezige sappen onder invloed van zuurstof oxideren en de verkleuring veroorzaken.

Toegevoegd na 3 dagen:
p.s. Chlorofyl is een stof die chemisch verwant is aan de ijzerbevattende porfyrineverbinding die bekend staat als heem (of haem) en die een belangrijke rol vervult in de rode bloedkleurstof hemoglobine.

Toegevoegd na 3 dagen:
sorry deze toevoeging hoorde bij mijn reactie onder het antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zet ze zelf nooit,mar wel gedronken in Tunesië. Denk idd dat het door de hitte van het water komt! Andere verklaring heb ik ook niet.
P.s. het wekt idd met alt 137! Dank je wel.

Toegevoegd na 54 seconden:
Wekt moet werkt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding