Kunnen muggen in huis eitjes leggen op thee die uren in een open theepot staat?

Ik zet vaak thee en laat die dan graag afkoelen in een theepot met de deksel eraf, die staat daar dan vaak uren en af en toe drink ik er een glas van, vandaar mijn vraag. Graag wel alleen antwoord van iemand die het weet en niet "Ik denk het wel" ofzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (4)

Ik denk niet dat hier onderzoek naar is gedaan maar ik kan het wel afleiden: "Stilstaand water wordt gebruikt door muggen om eitjes in te leggen. Kijk dus goed of er in en om het huis opties zijn voor de mug. Denk aan een vijver, een dakgoot met water of een regenton. Kijk ook in huis zelf: zijn er plekken waar de muggen eitjes in kunnen leggen? Denk aan afvoerputjes of bakjes met een laagje water."

Thee is in eerste instantie veel te heet maar als je het inderdaad uren en uren laat staan zou het kunnen. Drink jij je thee koud dan?

Deksel er dus gewoon maar ophouden denk ik zo om het zeker te weten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de mug zoveel moeite moet doen zal die wel weer wat anders zoeken. Verder: schenk de thee iets eerder in een beker en drink daar uit ipv uren zonder deksel te laten staan.
KAN het gebeuren? Ja. Hoe waarschijnlijk is het? Zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste is het een kleine hoeveelheid water. Buiten is veel meer water. Om eieren te leggen moet de mug gepaard hebben met een mannetje, en zich tegoed hebben gedaan aan bloed. Eerder is de mug niet klaar voor eieren leggen.

Daarbij komt: Een mug legt haar eitjes niet zomaar in water. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor specifieke plekken en types water. De ene muggensoort geeft de voorkeur aan water in gaten in bomen, de ander voor meertjes en een derde zal een plasje regenwater de voorkeur geven.

Overigens: Een muggeneitje is helemaal niet slecht voor je. Er zijn grote regio's in Afrika waar mensen overleven op de eiwitten die gevangen muggen hun leveren. Dus gewoon drinken die thee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat muggen eitjes leggen in (koude) thee is minimaal. Thee bevat een zuur 'tannine'. Daardoor zullen de eitjes zich hier niet in ontwikkelen.

Mocht een mug toch hoge leg-nood hebben en jouw theepot misbruiken, dan merk je hier niets van als je de thee drinkt. Je maagzuur zal alle eventuele eitjes direct verteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen leggen hun eitjes alleen in stilstaand water en dan nog van slechte kwaliteit, dus geen bang hebben.