Waarom kunnen mensen heel erg naar oud zweet stinken en dieren niet?

Terwijl er dieren zijn die nooit zichzelf wassen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vers zweet ruikt dan vaak weer lekker, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ook 'oud zweet'. Het moet met kleding te maken hebben.

Antwoorden (3)

De meeste dieren zweten niet. Veel dieren stinken om andere redenen. Al vinden ze zelf van niet. Wel eens een beer geroken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zweten dieren niet dan? Zijn wij mensen de enige wezens op aarde die zweten om onze lichamen af te koelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens hier naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweten
Het ligt dus wat genuanceerder.
loginabcde
12 jaar geleden
als een paard heeft gezweten ruik je dat ook niet. Die zijn soms door een door nat van het zweet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook menselijk zweet stinkt niet, zie die wiki. Maar door onze (onnatuurlijke) kleding krijgen de bacteriën kans om stank te vormen.
Dat komt vooral doordat mensen kleding dragen van kunststofvezels.

Een dier draagt nooit een vacht van acryl of polyester.

Verder is het zo, dat wij nu in een tijd leven, waarin lichaamsgeurtjes sociaal worden afgewezen. Dat is niet altijd zo geweest.

Dieren gebruiken geur echter om mee te communiceren.
Ze denken dus niet in termen van 'stinken', maar in termen als 'daar loopt een paringsbereid vrouwtje', of 'hier is een concurrent op mijn territorium geweest'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meeste dieren ruiken niet naar zweet omdat ze niet zweten...
paarden stinken ook, maar anders dan mensen (ze eten ook anders...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoogdieren hebben zweetklieren. Die dienen voor de temperatuurbeheersing. Maar zweet is reukloos. Pas als in dat vocht bacteriën gedijen, ontstaan er afbraakproducten met een geur. Polyester en acryl en zo, kunnen weinig vocht opnemen, en bevorderen en stinken bij mensen.
Een nylon overhemd, kun je maar 1 keer dragen. Daarom worden die niet meer verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als we een paard aan zouden kleden met kleding van stof, die mensen ook dragen, zouden paarden ook naar zweet stinken. Net als mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat "denken van dieren"is dan wel heel menselijk gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesmobiel: dat dacht je maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Panpot: "een dampend paard", dus ook paarden zweten. Je zou het kunnen proberen: een paard helemaal kaal scheren en dan aankleden in nylon of polyester.
Maar laten we dat maar niet doen, want dat is dierenmishandeling.
Goeie vraag!

Zweet is een manier om lichaamstemperatuur te reguleren: door het verdampen van het water op je huid wordt warmte aan je lichaam onttrokken. Daarnaast zitten in zweet zouten (vandaar de vlekken op je kleding) en een kleine hoeveelheid stoffen met verschillende functies, sommige met een specifieke functie zoals verspreiden van geur (de meest bekende zijn de feromonen)

Om te beginnen, niet alle dieren hebben zweetklieren over hun hele lichaam (b.v. honden reguleren hun temperatuur door te hijgen), dus hun lichaamsgeur is min of meer die van hun omgeving. Paarden of varkens zweten net zoals mensen, en ik kan je vertellen, ze kunnen ook ongelofelijk stinken!
Maar de stank komt niet van vers zweet, maar zoals je terecht wijst, van oud zweet. Juist omdat in zweet andere stoffen zitten dan alleen water, kunnen bacteriën hierin groeien, en het zijn hun afbrak stoffen die voor de vieze stank zorgen.

Je hebt gelijk op het punt dat mensen (of althans mensen die geen douche nemen...) erger stinken dan dieren. Dat heeft meerdere redenen:
- Door het dragen van kleding blijft onze huid voortdurend vochtig en warm, waardoor de bacteriën veel sneller groeien, en dus ga je stinken. Hoe minder goed je kleding ademt, hoe erger. Dieren hebben vaak een vacht, maar in het algemeen blijft hun huid droger dan die van ons, dus gaan ze minder snel stinken.
- Als je je nooit, maar dan ook nooit zou wassen, dan zou je lichaam uiteindelijk een evenwicht vinden met de bacteriën op je huid. Die kans krijgt ons lichaam niet, dus wij dragen alleen maar bacteriën die heel snel kunnen groeien, en die een ergere lichaamsgeur veroorzaken. Bij dieren is dat niet het geval.
- Er zijn mensen die gewoon erger ruiken, omdat hun zweet een andere samenstelling heeft (genetische variaties, dieet, ziekte...) en sneller 'bederft'. Dat geldt ook voor dieren, overigens.
- En dan is het ook zo dat ons reukvermogen "afgesteld" is op de geur van onze soortgenoten. Met andere woorden: tussen een mens en een paard die even veel stinken, zou je waarschijnlijk de geur van de mens onaangenamer vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitstekend antwoord. Wel wat veel woorden, omslachtig, had korter, kernachtiger, beter geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Kees, en bedankt voor het compliment!
Maar toch vind ik dat 2000 letters écht niet te veel is als je een beetje fatsoenlijk antwoord wil geven op een vraag. Ik ben geen voorstander van twitter-achtige antwoorden van max 160 letters, dan zou ik te veel op Wilders gaan lijken, ik ben veel meer iemand van én antwoord geven, én antwoord met reden aankleden. :-) Kreeg ik daarom geen + van je...? Grapje! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder grapje van mij wel een + omdat ik wel van ietwat meer zinnen houd dan 3 , om zo een antwoord uit te leggen