Wat zijn de verschillen tussen een studie biologie en een studie biomedische wetenschappen?

Ik twijfel nogal. Ik vraag me trouwens af: bij welke studie zijn er meer vooruitzichten wat betreft carriere?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Antwoorden (2)

Bij biologie bestudeer je biologie: planten en dieren. Een medisch bioloog is een soort arts, maar dan een meer wetenschappelijker. Een arts is vooral praktisch. Ooit maakte iemand de mooie vergelijking: er drijven in een rivier een aantal lijken. De arts haalt de lijken uit het water en constateert dat ze dood zijn. De medisch bioloog zal stroomopwaarts gaan kijken om te zien waardoor de sterfte veroorzaakt wordt.
Qua carrierekansen weet ik het niet zeker, maar ik heb het idee dat je met biomedische wetenschappen sneller aan het werk bent. Je kunt dan vrij makkelijk het onderzoek in. Als je meer informatie wilt hebben die ook eerlijk is, is het misschien handig om contact op te nemen met de bijbehorende studieverenigingen. Als je gewoon naar een open dag gaat oid (is natuurlijk ook handig om te doen) heb ik altijd het idee dat er wel een heel positief plaatje wordt geschetst van de opleiding. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HBO bachelor
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (HBO-ba)

Omschrijving
De bacheloropleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek is gericht op onderzoek van materiaal van uiteenlopende aard en herkomst, variërend van organismen (dieren) tot bloedmonsters, weefsels, gekweekte cellen en levens- en geneesmiddelen. Dit onderzoek voer je uit in medische, biochemische of biologische laboratoria. In de biologische sector bestudeer je processen in organismen. Daarnaast werk je aan het aanpassen en modificeren van organismen, zodat ze voor de mens extra nuttig zijn. Je ontwikkelt bijvoorbeeld bacteriën die milieuvervuilende stoffen afbreken of grondstoffen voor medicijnen. De resultaten van dergelijke onderzoeken gebruik je om praktische problemen rond natuurbeheer, milieu of gezondheid op te lossen. In de medische sector (ziekenhuizen of laboratoria) onderzoek je patiëntenmateriaal. Je doet bijvoorbeeld microscopisch onderzoek naar ziekteverwekkers (zoals bacteriën en virussen) of chemisch onderzoek naar bloed en urine. Na deze opleiding kun je aan de slag op de arbeidsmarkt of kies je voor een masteropleiding.

HBO bachelor
Toegepaste Biologie (HBO-ba)

Omschrijving
De bacheloropleiding Toegepaste Biologie is gericht op het oplossen van probleemvraagstukken die te maken hebben met landschapsecologie, het houden van dieren en het telen van planten. Je krijgt te maken met vele facetten van de biologie, zoals ecologie, populatiedynamica, fysiologie van plant en dier, ethologie en ontwikkelingsbiologie. In deze vakgebieden leer je vervolgens onderzoek opzetten en uitvoeren, je resultaten verwerken en overbrengen aan het brede publiek. Na deze opleiding kun je aan de slag op de arbeidsmarkt of kies je voor een masteropleiding.