Wat zou er gebeuren als de maan er (plotseling) niet meer zou zijn?

Bijvoorbeeld ontploft, of weggevlogen...
(Ik ga er niet van uit dat dit mogelijk is.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat gebeurt er dus met de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er hoeven dan geen nieuwe verhalen over weerwolven geschreven te worden...

Het beste antwoord

Is in één woord samen te voegen:

Chaos!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

We zouden een heel ander getijde stelsel krijgen.

En de weerwolven zouden we ook kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal de aardas verschuiven en het effect van eb en vloed wegvallen.Hoogstwaarschijnlijk zal dus dan ook het leven verdwijnen zoals wij dat kennen op deze planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna geen eb en vloed meer, zelfs de grondwaterstand zal veranderen(weinig)
Zonder de eb en vloed zal er een nieuw evenwicht komen op aarde, mischien meer aardbevingen of juist minder.
De grote stromingen in de oceanen zullen veranderen en daarmee het klimaat op aarde, zowel in het voordeel als het nadeel van de mens.
Uiteindelijk zal er een nieuwe ballans zijn en de natuur aangepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, da getijdewerking zal verstoord worden.
Als je even tijd hebt, google dan maar eens: invloed maan op aarde. Als je dan alle sites gelezen hebt over een jaar, dan spreken we elkaar weer.
14 jaar geleden
Het zou wel eens rampzalig voor de aarde kunnen zijn:

Kleinere getijden, zou het leven in zeeën negatief beïnvloeden.
Snellere rotatie van de aarde, zonder het remmende effect van de maan zal het weer beïnvloeden en planten en dierenlevens in de war sturen.
Hardere winden (zegt de Nasa). Kan aardig verwoestend zijn.
Geen maanlicht meer, dieren door de war.
Meer asteroïde-inslagen, de maan buigt er een hoop af.
Grotere afwijkingen in de baan van de aarde, zal ook wel zijn invloeden hebben op de gedissipeerde warmte van de zon, koudere en warmere streken.
Misschien stoppen de tropen dan de warmste zone te zijn, plotselinge klimaatveranderingen.
En dan nog de emotionele veranderingen bij de mensen zonder hun vertrouwde maan.

En als ie ontploft, denk je dat er niet wat stukken op aarde neerkomen? Laten we het daar maar niet over hebben...
AWM
14 jaar geleden
Dan sterft het leven uit op aarde... Soort voor soort legt het loodje... En dan zou een jaar langer gaan duren... Want nu is er een evenwicht tussen de omwenteling van de aarde en de maan rondom de zon... Doordat de maan wegvalt, wordt de aarde voor de baan rondom de zon lichter en dan zal de aardbaan naar buiten komen te verschuiven en dat resulteert in een langer jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat zou er gebeuren
als de maan er (plotseling) niet meer zou zijn?"

Ik denk dat er niet eens zo zeer
iets met de aarde gebeurt, ja...misschien,
maar waarschijnlijk eerder met
(de gemoedstoestanden van) de mensen;

de maan heeft een sterke invloed op het water
(eb en vloed);
en aangezien wij mensen voornamelijk uit water bestaan,
denk ik eerder
dat het op onszelf een sterke invloed zou hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de maan op een "vriendelijke" manier verdwijnt. Bijvoorbeeld zachtjes weggesleept door een buitenaardse beschaving omdat ze graag kaas eten. Dus geen ramp zoals een explosie die een heel direct desastreus gevolg heeft op de aarde.

Goed, dan is de maan dus weg. Wat dan?

De getijden zullen fors minder worden. Alleen nog de getijden voor zover ze door de zon worden veroorzaakt. Dat verandert heel veel aan het leven rond de kust, en aan die kust zelf. Duinen zullen zich op een andere manier vormen, wellicht minder bescherming bieden tegen de zee - wat weer grote invloed heeft op het land.

Vele dieren richten zich naar ofwel de getijden, ofwel het licht van de maan. Die dieren zullen grote problemen krijgen, wellicht uitsterven, wat een domino-effect zal hebben op behoorlijk grote delen van ons ecosysteem.

De aarde wordt door de maan "gekneed". De getijden ontstaan namelijk niet alleen in water, maar ook in de gesteenten van de aarde. Welke invloed het wegvallen van dat kneden zal hebben op aardbevingen, is niet te voorspellen. Misschien veel minder aardbevingen, die dan wel veel sterker zullen zijn - niemand die het weet.

Het grootste effect op de langere termijn heb ik echter nog niet genoemd. Dat effect is het instabiel worden van de rotatie-as van de aarde. Die rotatie-as is nu behoorlijk stabiel, en dat komt door de invloed van de maan. Zonder die invloed kan de as meer "rechtop" gaan staan, waardoor er nauwelijks seizoenen overblijven. Of juist meer "scheef" gaan staan, waardoor de seizoenen veel meer zullen verschillen dan nu. Bij heel grote scheefstand kan het zelfs gebeuren dat de noordpool een half jaar lang door de zon wordt verlicht, waarbij de zon een groot gedeelte van dat halfjaar bijna recht boven de noordpool staat - en daarna hetzelfde voor de zuidpool, waarbij het op de noordpool een half jaar donker is.

Die instabiliteit zal desastreus zijn voor bijna alle leven, zeker voor de hogere levensvormen. Het klimaat zal op onvoorspelbare manieren veranderen. Het is hoogst twijfelachtig of de mens dit zou kunnen overleven - waarschijnlijk niet.

Toegevoegd na 19 uur:
Zie ook de Bron, waarin precies jouw vraag wordt beantwoord.
Cryofiel
14 jaar geleden
Sommige mensen zouden beter kunnen slapen.
De maan zou geen invloed meer hebben op hun slaapgedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou de vrouwelijke cyclus er niet meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal wel loslopen.Alleen geen eb en vloed meer.En er is een beetje eb en vloed op de aardkorst.Maar ja het eb en vloed verschil midden op de eceaan is ook maar een kwestie van een paar meter.Om gekeerd heeft de aarde ook invloed op de maan, Maar die merkt er niks van want er is geen water daar om het eb of vloed te laten worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De maan merkt een heleboel van de aanwezigheid van de aarde. Vroeger draaide de maan veel sneller om zijn as. Vanaf de aarde kon je steeds een ander stukje maan zien. Door de invloed van de aarde ("gravitational locking") is de rotatie van de maan om zijn eigen as vertraagd. Daardoor zien we vanaf de aarde nu steeds dezelfde kant van de maan. Daarnaast is de aarde de maan nu aan het "opslingeren". De maan gaat steeds sneller rond de aarde bewegen. Doordat de maan steeds sneller gaat, wordt de afstand tussen de aarde en de maan groter. De maan verwijdert zich dus van de aarde, en dat komt door de rotatie van de aarde rond haar eigen as. Dus:
--  De aarde heeft de rotatie van de maan rond haar eigen as sterk vertraagd. We zien de maan nu niet meer rond haar eigen as roteren.
--  De aarde versnelt de maan, waardoor de maan steeds verder van de aarde af komt te staan. Ik vind deze effecten behoorlijk ingrijpend - veel te ingrijpend om te mogen zeggen "die [maan] merkt er niets van".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zouden we geen springtij meer hebben en ook Moonlight Serenades, geen weerwolven, geen Dracula, geen etc.