Komt er meer zwaartekracht als er meer gebouwen komen?

Ook al is het minimaal want volgens Einstein komt zwaartekracht door het gewicht van een hemellichaam?

een jaar geleden
1.4K
LeonardN
een jaar geleden
Er komt meer zwaartekracht als er meer (bijv.) meteorieten op aarde landen dan er massa van de aarde de ruimte in verdwijnt.
Een gebouw is gemaakt van iets wat van de aarde zelf komt.
Jij wordt ook niet zwaarder als je je eigen vingers opeet.
Mikaapje
een jaar geleden
@LeonardN Haha dat is een goede vergelijking

Het beste antwoord

Nee, want die gebouwen worden gemaakt uit materiaal wat uit de aarde komt zoals steen, zand, metaal. Dus het gewicht blijft hetzelfde.
Net als dat raadseltje wat ik lang geleden voorgeschoteld kreeg: als je een stenen muur rond de evenaar zou maken van 1 meter hoog en 1 meter breed, hoeveel zwaarder wordt de aarde dan? antwoord hij wordt niet zwaarder
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Klopt, de zwaartekracht van de aarde blijft gelijk. Wel wordt er massa verplaatst. PLAATSELIJK neemt de zwaartekracht dus wel toe op de plek waar de gebouwen komen.
Mikaapje
een jaar geleden
Dus ozie, in een woestijn kan je net een paar micrometer hoger springen dan in Tokio?
gvrox
een jaar geleden
@mikaapje als je in Tokio op straatniveau zou springen, zou je juist *daar* hoger springen. De bebouwing zit boven je, en trekt jou dus (minimaal) omhoog.