Wat doet de donkere materie voor ons op aarde?

We hebben gezien dat op de grote schaal van het universum, het universum uit elkaar trekt/duwt. Maar daarin kijken we dus vanuit de aarde naar heel ver weg.

Wat voor invloed heeft deze energie om dingen die heel dicht bij ons staan. En nog kleiner op atoom niveau (de bouwstenen van alles).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee , nee, je kunt het beter zelf in je eigen woorden zeggen ...
Op dit moment is de donkere materie (of, meer algemeen, donkere energie) een puur hypothetisch iets. We zien dingen gebeuren die we met onze huidige theorieën niet kunnen verklaren. Er moet iets aan de hand zijn. Misschien zijn de theorieën verkeerd, misschien zijn ze onvolledig, misschien is er een effect aan het werk dat we nog niet kennen.

De donkere materie gaat uit van het laatste: dan zouden de huidige theorieën gewoon geldig blijven, maar is er een extra materie nodig die we niet op een andere manier kunnen zien.

Dit is de bekendste mogelijkheid. De andere twee (verkeerde of onvolledige theorieën) worden ook bestudeerd, maar dat is natuurlijk veel moeilijker uit te leggen.

Goed, ALS er dan donkere materie of energie bestaat, merken we daar op aarde helemaal niets van. Als we er iets van hadden gemerkt, hadden we het al lang ontdekt, of in ieder geval makkelijker kunnen bestuderen. Nu kunnen we (de effecten van) de hypothetische donkere materie alleen bestuderen door te kijken naar de bewegingen van ver verwijderde melkwegstelsels, of clusters van melkwegstelsels. Ook botsende melkwegstelsels en zwarte gaten worden bestudeerd.

In de Bronnen heb ik een paar interessante links gezet. Over donkere materie, maar ook over de "big rip", die zou kunnen optreden wanneer de expansie van het heelal inderdaad steeds maar sneller zal blijven gaan - een versnelling die op dit moment aan de gang is, maar die nog behoorlijk raadselachtig is.

(De Engelstalige Wiki bevat onderaan een aantal verwijzingen naar gerelateerde onderwerpen.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal. Ik heb gisteren dus die national geographic 'sizing up the universe' gezien. Hierin willen ze een andere zonnestelsel bestuderen hoe de planeten rond die ster zich gedragen. Maar dit kunnen ze niet zien. Niet voor de kleinere planeten (grote planeten is er de ster die uit zijn as beweegt door de zwaartekracht). Aangezien alles uit atomen bestaat, en alles wat daar gebeurt ook hier zou gebeuren. Daarom onderzoeken ze hier de atomen om het daar te kunnen begrijpen. Dus als daar een 'extra energie' is, dan moet die hier ook aanwezig zijn. Of het nu al ontdekt is of niet. Als die zwarte materie daar gezien wordt, moet hij hier ook zijn. Omdat wij allen en alles deel uitmaken van diezelfde universum.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb die uitzending niet gezien, dus ik moet een beetje gokken waar dat precies over ging. Het klopt dat planeten daar zich net zo zouden moeten gedragen als planeten hier. Dat is althans wat onze theorie op dit moment zegt. Een goede onderzoeker is altijd op zoek naar mogelijkheden om te laten zien dat onze theorie verkeerd is. Ik kan me dus voorstellen dat dat het is waar het hier om gaat: kijken of zo'n compleet ander zonnestelsel zich net zo gedraagt als het onze. Zo niet, dan moeten we onze theorie aanpassen. De effecten van donkere materie die we op grote afstand zien, werken alleen op heel grote schaal. Dan hebben we het niet over een zonnestelsel, maar over een compleet melkwegstelsel. Het is sowieso interessant om te zien of die donkere materie zijn krachten alleen bij andere melkwegstelsels laat gelden, of ook bij het onze.