Kan het zijn dat er nog oudere sterrenstelsels voor ons sterrenstelsel zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, er zijn oudere sterrenstelsels dan de Melkweg.
De oudste sterren in de Melkweg zijn naar schatting maximaal 13,4 miljard jaar oud, maar sec het sterrenstelsel 'Melkweg' is maximaal 12 miljard jaar oud . (bron 1)

De Hubble telescoop heeft echter sterrenstelsel ontdekt die (relatief) kort na de Oerknal zijn ontstaan; circa 13,2 miljard jaar geleden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De tweede bron verwijst naar de recentelijk ontdekte, oude sterrenstelsels. De afbeelding is er een die voortkomt uit die observatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste klopt natuurlijk als een bus.
Heb je ook een bron die je vermoeden van het niet bestaan van (significant) oudere stelsel dan de Melkweg ondersteunt?
Daar wordt in de bron die je hierboven aanhaalt namelijk weinig over vermeldt.

Andere antwoorden (5)

Dat kan zeer zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterker nog, een groot van de elementen op aarde is ontstaan in andere sterren. Die sterren moesten dus eerst opbranden en ontploffen voordat zon en aarde konden ontstaan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat los van sterrenSTELSELS...
Alle elementen zijn in sterren gesmeed.
Nee, het melkwegstelsel heeft wel andere sterrenstelsels opgeslokt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik van het hele verhaal begrijp is, dat de Melkweg sinds haar bestaan wel meer sterrenstelsels of delen daarvan heeft opgeslokt. Maar dat is volgens mij niet klip en klaar een antwoord op de vraag. "Kan het zijn dat er nog oudere sterrenstelsels voor ons sterrenstelsel zijn geweest"

Heel vreemd dus als viridiflavus het volgende antwoord geeft:
"Nee, het melkwegstelsel heeft wel andere sterrenstelsels opgeslokt".

Als dat zo is moet het antwoord mijns inziens luiden:

Ja, onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat ons bestaande melkwegstelsel andere stelsels heeft opgeslokt. Ik heb niet terug kunnen vinden, dat die opgeslokte stelsels jonger waren dan onze Melkweg.

Vraag dus aan veridiflavus: " Wat is er mij ontgaan? Of heb je je wellicht vergist in je antwoord??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ons sterrenstelsel (de Melkweg) begon zich enkele honderden miljoenen jaren na de oerknal te vormen door ander sterren aan te trekken en op te slokken. Tegelijkertijd deden andere sterrenstelsels dat met andere sterren.

Er waren dus geen anderes sterrenstelsels voor de Melkweg. Natuurlijk is de Melkweg behoorlijk veranderd sinds de oerknal en verandert hij nog steeds.