Hoe kan ik dit het beste bekijken? (zie uitleg)

Op 4 jan. 2011 is er weer een zonsverduistering te zien. Ik heb geen eclipsbrilletje (oid) en wil die liever ook niet kopen. Ik heb wel eens over een cd voor je ogen houden gehoord, maar werkt dat echt goed genoeg? Zo nee, wat moet ik dan gebruiken?

Btw, over de eclips op 4 jan. as.:http://www.astronomie.nl/nieuws/1956/begin_januari:_zonsverduistering,_meteoren,_venus_en_mercurius.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"Kijk NIET met het blote oog naar de verduisterde zon! Het zonlicht blijft letterlijk oogverblindend fel! Voor waarneming van een gedeeltelijke zonsverduistering moeten de ogen worden beschermd. Zonnebrillen, foto- en dianegatieven, cd's, floppy's of beroete glaasjes zijn zeer onveilig. Ze laten infrarood licht (warmtestraling) door dat het netvlies teistert. Doordat er in het netvlies geen zenuwen zitten die pijn registeren, wordt dat als het ware gekookt. Aan de 'eclipsblindheid' die zo ontstaat, is niets te doen.

Veilig te gebruiken zijn donker lasglas nummer 14 en veraluminiseerd mylar dat speciaal voor zonne-observatie is vervaardigd. Mylar wordt ook toegepast in de speciale 'eclipsbrilletjes'. Die zijn bij vaak bij publiekssterrenwachten en planetaria te koop, evenals bij Stichting De Koepel in Utrecht.

Het indirect bekijken van de gedeeltelijke fasen is de allerveiligste manier. Dat kan door een zonsbeeldje met een kijker of verrekijker op een stuk wit papier te projecteren, of door het maken van een gaatjescamera (camera obscura). Prik hiervoor een gaatje in een groot stuk karton, laat het zonlicht daar doorheen vallen en projecteer zo een zonsbeeldje op enkele meters afstand."

Bron en illustratie (en meer info):
http://www.xs4all.nl/~carlkop/zoneclips2011/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die cd werkt wel hoor. Alternatief was vroeger een stukje negatief van foto's als je die nog hebt of twee polariserende zonnenbrillen zwart gedraaid. Of een stuk glas zwart laten roeten met een kaars (is wel wat vlekkerig)

tot slot maar ik weet niet het niet meer zeker, herinner ik me vaag: stukje aluminiumfolie

Toegevoegd na 5 uur:
Nav van de reactie op de CD toch maar eens op gegoogled en ik neem het inderdaad terug van die CD maar als je er op zoek als ALLES onveilig behalve een lasbril en een eclipsbril, ik kijk gewoon een halve seconde
zie onderstaand stukje uit een artikel van internet

Zonsverduistering: zie dat je blijft kijken
door Rianne Lindhout
Zonnestraling bestaat uit een breed spectrum. Er komen vele golflengten in voor: het zichtbare licht is daarvan slechts een klein deel. Lichtgevoelige cellen in ons netvlies, zogenaamde staafjes en kegeltjes, absorberen straling die golflengten heeft tussen de 380 en ongeveer 1600 nm. Dit spectrum loopt van zichtbaar licht (380 tot 700 nm) tot aan het nabije infrarood (700 nm tot 1600 nm). De straling met langere golflengten, nabije infraroodstraling, is evenmin onschuldig. De netvliescellen absorberen rood en vooral infrarood licht en zetten het om in warmte. Te veel van deze straling brengt de cellen in het oog letterlijk aan de kook: het gevolg is een zwarte vlek die de rest van je leven in je gezichtsveld staat gegrift staat. In dat geval is sprake van thermische schade.
Helaas zijn er geen pijngevoelige zenuwuiteinden in het netvlies aanwezig. Daardoor merk je het niet meteen als de cellen in het netvlies chemisch of thermisch beschadigen. Vaak zijn beschadigingen pas na een paar uur merkbaar: je ziet zwarte vlekken in je gezichtsveld. Je hoort vaak zeggen: "Kijken naar de Zon? Dan moet je een fotonegatief voor je ogen houden." Dat geldt echter alleen voor zwart-witfilms op zilverbasis, mits in twee lagen gebruikt. Andere films, bijvoorbeeld gezwarte kleurennegatieven, zijn absoluut onveilig. Ook twee overbelichte negatieven over elkaar heen bieden onvoldoende bescherming. Ze absorberen weliswaar voldoende zichtbaar licht, maar te weinig infrarode straling. Ook fout zijn computerdiskettes waarvan het plastic omhulsel verwijderd. Ze laten niet alleen teveel infrarode straling door, maar geven ook nog eens een onscherp beeld van de Zon.
13 jaar geleden
Als je nog een oud filmrolletje hebt, dan kan je die eens open slopen en niet ontwikkeld er twee of drie lagen op elkaar leggen.
En zoals mijn collega antwoorder hierboven al zegt, kan je ook een cd gebruiken (of een DVD natuurlijk ook).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetgene veel gebruikt wordt is een stukje glas dat zwart gemaakt wordt door roet van een kaars bijv.
Voor de zonsverduistering zal je vroeg moeten opstaan (8-9uur)
Helaas is het weerbericht niet echt hoopgevend voor 4 januari.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die cd werkt wel hoor. Alternatief was vroeger een stukje negatief van foto’s als je die nog hebt of twee polariserende zonnenbrillen zwart gedraaid. Of een stuk glas zwart laten roeten met een kaars (is wel wat vlekkerig)

tot slot maar ik weet niet het niet meer zeker, herinner ik me vaag: stukje aluminiumfolie

Toegevoegd na 5 uur:
Nav van de reactie op de CD toch maar eens op gegoogled en ik neem het inderdaad terug van die CD maar als je er op zoek als ALLES onveilig behalve een lasbril en een eclipsbril, ik kijk gewoon een halve seconde
zie onderstaand stukje uit een artikel van internet

Zonsverduistering: zie dat je blijft kijken
door Rianne Lindhout
Zonnestraling bestaat uit een breed spectrum. Er komen vele golflengten in voor: het zichtbare licht is daarvan slechts een klein deel. Lichtgevoelige cellen in ons netvlies, zogenaamde staafjes en kegeltjes, absorberen straling die golflengten heeft tussen de 380 en ongeveer 1600 nm. Dit spectrum loopt van zichtbaar licht (380 tot 700 nm) tot aan het nabije infrarood (700 nm tot 1600 nm). De straling met langere golflengten, nabije infraroodstraling, is evenmin onschuldig. De netvliescellen absorberen rood en vooral infrarood licht en zetten het om in warmte. Te veel van deze straling brengt de cellen in het oog letterlijk aan de kook: het gevolg is een zwarte vlek die de rest van je leven in je gezichtsveld staat gegrift staat. In dat geval is sprake van thermische schade.
Helaas zijn er geen pijngevoelige zenuwuiteinden in het netvlies aanwezig. Daardoor merk je het niet meteen als de cellen in het netvlies chemisch of thermisch beschadigen. Vaak zijn beschadigingen pas na een paar uur merkbaar: je ziet zwarte vlekken in je gezichtsveld. Je hoort vaak zeggen: "Kijken naar de Zon? Dan moet je een fotonegatief voor je ogen houden." Dat geldt echter alleen voor zwart-witfilms op zilverbasis, mits in twee lagen gebruikt. Andere films, bijvoorbeeld gezwarte kleurennegatieven, zijn absoluut onveilig. Ook twee overbelichte negatieven over elkaar heen bieden onvoldoende bescherming. Ze absorberen weliswaar voldoende zichtbaar licht, maar te weinig infrarode straling. Ook fout zijn computerdiskettes waarvan het plastic omhulsel verwijderd. Ze laten niet alleen teveel infrarode straling door, maar geven ook nog eens een onscherp beeld van de Zon