Zijn er wetenschappelijke bewijzen van paralellen tussen natuurrampen en het fenomeen 'supermaan'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, die bewijzen zijn er niet. Dat komt doordat er geen verband is tussen natuurrampen en "supermanen".

Een "supermaan" betekent alleen maar dat de maan dichterbij de aarde staat dan gemiddeld. Dat gebeurt eens per maand. En eens in de zoveel jaar staat de maan nog eens extra dichtbij de aarde.

Dat is iets dat al honderden miljoenen jaren lang gebeurt. Niets bijzonders dus. In 1993 stond de maan bijvoorbeeld net zo dicht bij de aarde als nu staat te gebeuren. En zijn er in 1993 grote rampen gebeurd? Nee. Dus trek je conclusie...

Op 4 januari 1912 stond de maan zelfs nóg dichterbij dan nu, en ook dichterbij dan in 1993: toen was de afstand slechts 356375 km, dus 202 km dichterbij dan nu gaat gebeuren.

Dat astrologen bang zijn, zegt dus veel over de astrologen, maar (zoals gebruikelijk wanneer het over astrologie gaat) niets over de werkelijkheid.
Cryofiel
13 jaar geleden
De 'supermaan' zal een iets lagere eb en een iets hogere vloed veroorzaken, en dat is het.
Er zijn geen parallellen tussen natuurrampen en zo'n 'supermaan'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de maan wat dichter bij staat, zijn de getijde-krachten op en in de aarde hoger: niet alleen voor wat betreft het zeewater (eb en vloed), maar ook voor wat betreft de aardkorst en de lava daaronder. Ook dat wordt ietsjespietsjes meer vervormd dan gemiddeld. Door die extra vervorming van de aardkorst zal er _gemiddeld_ (gemeten over miljoenen jaren) wat vaker een aardbeving te bespeuren zijn ten tijde dat de maan wat dichter bij staat.

Puur een kwestie van natuurwetten (zoals zwaartekracht) dus.