Wat is of zijn neutrino's?

Weet dat het met licht en snelheid te maken heeft. Wat precies weet ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Neutrino's zijn inderdaad subatomaire 'deeltjes'. Ze worden o.a. gevormd tijdens de kernreacties (in de zon).
Een atoom bestaat uit protonen en neutronen met daarom heen elektronen. Een proton kan 'uiteenvallen' tot een neutron en elektron, hierbij wordt een neutrino gevormd.

Er was recent een hoop ophef over die neutrino's omdat uit experimenten van CERN zou blijken dat deze sneller dan het licht zouden kunnen. Als dat zou was zou een heel groot deel van de natuurkunde niet meer kloppen. Veel theorie berusten namelijk op het feit dat niets sneller kan dan het licht (Einstein). Uiteindelijk bleek het een meetfout te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat DrDaan een schrijffoutje maakt. Een neutron valt uiteen in een proton, elektron en neutrino. Niet een proton.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoordt! Bedankt

Andere antwoorden (2)

Het neutrino is een ongeladen subatomair, elementair deeltje. Het heeft een spin van 1/2 en is daarmee een fermion.

Doordat het neutrino zo weinig wisselwerking vertoont met materie, gaat het bijna ongehinderd door gewone materie heen. Een blok lood zou een lichtjaar (circa 9,5 biljoen km) dik moeten zijn om de helft van de neutrino's die erdoorheen gaan tegen te houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oftewel een heel licht bijna onzichtbaar elementair deeltje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het neutrino is een ongeladen subatomair, elementair deeltje. Het heeft een spin van 1/2 en is daarmee een fermion.
Het neutrino is een lepton. De voornaamste wisselwerking (interactie) die neutrino's vertonen is de zwakke kernkracht: neutrino's zijn niet gevoelig voor de sterke kernkracht of elektromagnetische interacties. Doordat het neutrino zo weinig wisselwerking vertoont met materie, gaat het bijna ongehinderd door gewone materie heen.
Bronnen: