Planeten zijn niet perfect rond.
De reden dat ze rond zijn is omdat ze rond worden gedraaid en door de manier waarop massa zich gaat verdelen en wordt aangetrokken tot andere massas krijg je dan een ronde vorm.
Maar door die ronddraaiing en de middelpuntvliedende kracht is een planeet eigenlijk een beetje 'geplet', dus een rondje rond de evenaar is een beetje langer dan een rondje over de polen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elk hemellichaam begint met een kern, hoe klein ook. Door afkoeling krijg je een aanwas die overal even dik is. Net als een bloesem die een sinaasappel wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door middelpuntvliedende kracht is een hemellichaam enigzins rond van vorm, maar zeker geen perfecte bol.
De Aarde is bijvoorbeeld eerder peervormig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een planeet begint niet met een kern. Een planeet bevat een kern. In het geval van de aarde is die heel heet, een restand van hitte van botsing met onze maan voordat het onze maan was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bol heeft als eigenschap dat hij van alle mogelijke driedimensionale vormen met dezelfde inhoud de kleinst mogelijke oppervlakte heeft. Door het aannemen van deze vorm wordt een minimale energie verkregen uit de oppervlaktespanning. Als gevolg hiervan zijn veel voorwerpen in de natuur bolvormig.
Zware hemellichamen zoals de aarde zijn min of meer bolvormig, maar door de middelpuntvliedende kracht, veroorzaakt door de draaiing van de aarde om zijn as, is de aarde aan de polen enigszins afgeplat. Toch is hij "ronder" dan een biljartbal. Ook de andere planeten en de sterren zijn min of meer bolvormig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
door de kracht van andere hemellichamen die op de planeet drukken, daardoor zijn ze perfect rond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het komt door de zwaartekracht van die planeten. Ze trekken de massa aan. En doordat de planeten ronddraaien word er een mooi rondje gevormd. Als je van dichtbij kijkt i hij niet perfect rond. NEt als de aarde, daar zitten ook bergen en andere oneffenheden in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Planeten worden rond onder de invloed van hun eigen zwaartekracht.
Asteroiden die zwaar genoeg zijn (bijv Ceres) zijn ook rond, maar de meeste lichtere niet. Met rotatie heeft het niets te maken, sommige manen van Jupiter (bijv Io) draaien niet om hun as, maar zijn toch rond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze dat niet zijn, het lijkt alleen van ver af. In werkelijkheid zijn er vele kraters in de verschillende planeten. Bergen en ravijnen zijn er in overvloed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen planeet of ster is perfect rond. Zo is de zon ook 17 km meer doorsnede rond de evenaar, dan tussen de polen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Planeten zijn niet perfect rond. Maar laten we de vraag bekijken waarom ze enigszins rond zijn.

De aarde werd zo’n 5 miljard jaar geleden gevormd uit een samentrekkende wolk van stof en gas (waarschijnlijk werd die samentrekking weer veroorzaakt door een supernova-explosie van een andere ster)
In dat beginstadium was de aarde geheel vloeibaar en dus gemakkelijker te vormen.
Dat vormen gebeurde door de zwaartekracht en de ‘ronde vorm’ ontstond doordat de zwaartekracht het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken (een bolvorm kost ook het minste energie).
Stel je honderd knikkers voor op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je geen driehoek of vierkant krijgen maar een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn ook rond (als je de invloed van de luchtwrijving tijdens het vallen even verwaarloost). Als de regendruppels afkoelen, houden ze die ronde vorm en krijg je dus ronde hagelstenen. Zo ging het ook ongeveer met de aarde en de andere planeten, toen deze afkoelden. (Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus zijn overigens gasplaneten)

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Perfect rond zou ik niet willen zeggen :)
Niet alle planeten zin overigens zo perfect rond. Saturnus bijvoorbeeld is aan de polen duidelijk afgeplat door zijn snelle rotatie.

Dat terzijde: Planeten zijn rond, domweg omdat ze zo enorm zwaar zijn. Hoe groter een object, hoe groter de zwaartekracht en hoe harder oneffenheden als het ware worden vlak getrokken. Te grote uitstulpingen hebben namelijk een grote massa en zinken als het ware weg in de moeder massa. Hoe groter de planeet, hoe vlakker dat hij zal zijn (grappen als gas planeten en erosie even terzijde).

Deel van de definitie van een planeet is dan ook een lichaam (in de ruimte welteverstaan :) ) dat door de eigen zwaartekracht rond is geworden. (sterren worden ook door hun zwaartekracht rond gehouden maar vallen in een andere categorie :) )
In het geval van het verschil tussen dwerg planeten en planetoïden levert dit nogal wat discussie op overigens.