De lucht is blauw boven de wolken maar tot hoe ver is deze lucht blauw, het moet een keer donker worden en overgaan naar het heelal

er moet een punt zijn waar het overgaat in het5 heelal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het gaat ook over in het donkere van het heelal, maar dan wel geleidelijk. Hoe verder je in de atmosfeer komt, hoe donkerder de kleur van de lucht wordt. Als je uit de atmosfeer bent, dan is het pikzwart. Je kan de kleurenovergang vergelijken met de zonsondergang. Kijk eens een keer bij zonsondergang naar het oosten. Daar is het heel licht. Nog gewoon blauw. Laat je blik verder omhoog gaan. Je ziet het steeds donkerder worden. Eindig met je blik in het westen, en daar zie je dat het al heel donker is. Als je dit nu verticaal zou zetten, en dan alles heeeeeeeel erg zou uitrekken, dan heb je de kleuren van de atmosfeer.

De uitleg over hoe dit komt:
De aarde weerkaatst het licht van de zon. Deze breekt dan weer op de lucht. Die kleur zie je. Hoe verder het is, hoe minder licht er kan komen en hoe donkerder het is.

Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

deze grens is niet scherp, maar geleidelijk.

De lucht is blauw vanwege het reflecteren van licht op lucht (Raleigh scattering). Naarmate de lucht dunner wordt, heb je minder van deze reflectie. In de atmospfeer bevindt zich het gros van alle bij de aarde horende lucht deeltjes (99%) in de onderste 80-100km (de homosfeer). Hierboven is de lucht zeer ijl, en vind nog maar zeer weinig sattering plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na de atmosfeer in de ruimte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar eens de bergen in, de lucht is daar niet meer lichtblauw maar donkerblauw, soms bijna zwart....