Hoe groot was het object dat de maan heeft,geraakt en een krater van 2500km achterliet?

En heeft dit niet de baan van de maan om de aarde veranderd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je bedoelt waarschijnlijk het Zuidpool-Aitken-bekken wat zich op de achterkant van de maan bevindt. Astronomen zijn er nog niet over uit waardoor de krater is ontstaan. Er zijn echter twee mogelijke verklaringen. De eerste zegt dat er inderdaad een object ingeslagen is op de maan, onder een hoek van ongeveer 30 graden en met relatief lage snelheid. Hoe groot dit object zou moeten zijn is niet zeker. Er blijft echter de vraag waarom de baan van de maan na zo'n inslag niet radicaal veranderd is, maar dat deze nog steeds redelijk stabiel is. Daarom is er meer animo voor de hypothese dat het bekken het gevolg is van vulkanische activiteit in het begin van de maan zijn bestaan. Hierdoor zouden onder andere metalen uit de kern van de maan naar het maanoppervlak zijn gedreven. Hoe het bekken als gevolg daarvan precies is ontstaan is niet duidelijk.

Wat wel duidelijk is, is dat de samenstelling van metalen zoals ijzer en titanium aanzienlijk verschillen in het bekken ten opzichte van de rest van het maanoppervlak. Of die metalen geïntroduceerd zijn door een inslag met een ander hemellichaam, of doordat vulkanische activiteit de metalen naar het oppervlak heeft gedreven is tot op heden niet duidelijk. Er zijn missies gepland om monsters in het bekken te nemen voor analyse op aarde die mogelijk opheldering kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Er blijft echter de vraag waarom de baan van de maan na zo’n inslag niet radicaal veranderd is, maar dat deze nog steeds redelijk stabiel is. " Waarom zou ie _radicaal_ veranderd moeten zijn?
Wie zegt dat ie niet radicaal veranderd IS? Misschien is de baanomloop wel veranderd, destijds? Kan toch best?
Waarom zou de baanomloop instabiel worden na een inslag? Daarbij: de baanomloop IS trouwens al elliptisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men vermoedt dat de baan van de maan wel radicaal veranderd moet zijn omdat de krater die te herkennen valt in het bekken een inslag van enorme schaal suggereert. Eén die moet hebben geleid tot een significante verandering in het impuls van de maan. Diens omlooptijd zou verminderd kunnen zijn, diens rotatie om zijn eigen zou kunnen hebben toegenomen dan wel afgenomen. Het meest voor de hand liggende resultaat (volgens sommige onderzoekers althans) is dat de maan uit zijn baan om de aarde zou moeten zijn gehaald. Toch is hij er nog. Daarnaast, elke baan van een hemellichaam om een ander lichaam is elliptisch. De excentriciteit van de baan zegt meer over hoezeer de baan op een cirkel of parabool lijkt. Die van de maan is 0.0549 - 0 = perfecte cirkel. Dus de maan heeft een vrij keurige baan die niet veel vreemder is dan die van een andere maan in het zonnestelsel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Relevant in deze discussie is deze link: https://www.allesoversterrenkunde.nl/actueel/nieuws/_detail/gli/maanzeeen-zijn-mogelijk-het-gevolg-van-grote-insla/