Wat gebeurt er als de Andromeda-nevel met ons Melkwegstelsel botst ?

Ik las ergens dat ons zuster-sterrestelsel, de Andromeda nevel op ramkoers met ons melkwegstelsel ligt. Mijn vraag is wanneer komt die botsing, en als er dan nog mensen bestaan, wat zullen zij daarvan merken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Hoe lang dat nog duurt:
Dit zou over zo'n 2,5 tot 3 miljard jaar gebeuren, als de berekeningen kloppen.

Wat er gebeurt:
- De twee stelsels zullen een paar keer "door elkaar heen" gaan, in een soort van gezamelijke omloop, omdat er in de ruimte nogal veel ruimte is, waardoor van een fysieke botsing in de gebruikelijke zin geen sprake is.

- Zwaartekrachteffecten zullen sommige sterren tijdens deze passages meeslepen met de twee stelsels, waardoor er een soort van sliert zal ontstaan tussen de twee.

- Sommige sterren zullen om dezelfde reden uit het systeem geëjecteerd worden, al zal dit niet voor allemaal definitief zijn.

- Door de hogere concentratie van interstellaire gassen zal er een nieuwe explosie aan sterformatie plaatsvinden, waardoor ook tijdelijk (dan heb ik het over miljoenen jaren, lekker tijdelijk) meer supernova's zullen zijn.

- Na een paar passages zullen de twee stelsels, nu prachtige spiraalstelsels, samenklonteren in wat waarschijnlijk een onregelmatig of elliptisch stelsel wordt.

Wat wij ervan zullen meemaken:
Het ligt eraan in welk deel van de Melkweg we zitten. De zon draait eens per 250.000.000 (ongeveer) om het centrum van ons stelseltje. Wat we zullen zien is dat met de tijd Andromeda steeds groter zal worden in de nachtelijke hemel. Over zo'n 2 miljard jaar zal deze duidelijk gnoeg zijn dat we zelfs individuele sterren zouden kunnen zien. Voor de rest is het afhankelijk van waar we ons bevinden. Misschien zien we de impact van dichtbij, en zien we Andromeda min of meer "fuseren" met de strook die oorspronkelijk de naam "Melkweg kreeg", en kunnen we van een veilige afstand zien hoe de sterren door elkaar gehusseld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Helemaal goed. Zo heb ik het ook geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed, en heel duideljk. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, hier nog een mooie animatie van hoe de botsing er vanaf de aarde uit zou (kunnen) zien:
http://www.youtube.com/watch?v=Jq_pvVilR4Y

Andere antwoorden (2)

Tegen die tijd (over drie miljard jaar) is er geen leven meer mogelijk op aarde. We zijn dan zo opgewarmd dat er geen water meer is, en dus geen menselijk leven.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraag werd (wijselijk) niet specifiek gerefereerd aan wat we "op aarde" ervan mee zullen maken. Tegen die tijd hebben we uitgebreid de kans gehad om andere planeten te koloniseren, dus is het mogelijk dat onze nakomelingen dit spektakel toch mee kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze toevoeging.
Zogenaamde botsingen tussen sterrenstelsels zijn absoluut niet bedreigend voor levende wezens in die stelsels. Zelfs niet voor de individuele sterren. De ruimte in een sterrenstelsel is namelijk zo ijl, met slechts een enkele ster om de zovele lichtjaren, dat de sterren van twee 'botsende' sterrenstelsels moeiteloos in elkaars lege ruimte kunnen vloeien. Alleen de vorm van de sterrenstelsels zelf zal helemaal veranderen. Maar het leven op aarde overleeft al honderden miljoenen jaren ondanks de wijde omzwervingen van onze zon binnen ons eigen melkwegstelsel.
Er bestaan veel grotere bedreigingen voor het leven op aarde, zoals inslagen van meteoren of planetoïden, het uitsterven van het aard-magnetisme, gigantische explosies van naburige sterren, en ook het einde van onze zon zelf, natuurlijk. Wie weet valt daar met veel technologische vooruitgang dan toch aan te ontsnappen?