als licht niet kan ontsnappen aan een zwart gat, is zwaarte kracht dan niet sneller dan het licht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De zwaartekracht is in de optiek van algemene relativiteit iets wat de ruimte doet krommen. Dat wordt vaak verbeeld door een strak getrokken rubberen vel met daarop een zwaar gewicht. Dat gewicht is massa. Deze doet de rubberen vel indeuken. Nu is het zo dat alle massa de tendens heeft om zijn snelheid en richting te behouden (eerste wet van Newton). In de ruimte die gekromd is door massa, is de enige rechte pad iets wat gekromd lijkt. Om in een baan rondom die massa te behouden, moet een object dus een bepaalde snelheid hebben om niet tegen het lichaam te botsen. Maak het put dieper (het zwaartekracht wordt sterker) en zal het object steeds sneller om de massa moeten draaien om niet tegen de massa te botsen. Laat de zwaartekracht steeds sterker worden. Vervang "het object" door een lichtstraal want de zwaartekracht heeft dezelfde werking op lichtstralen als op massa. Op een gegeven moment is de zwaartekracht zo sterk dat de snelheid van het licht niet meer genoeg is om een stabiele baan rondom de massa te behouden. Men spreekt hier van de waarnemingshorizon want hierna is er geen weg meer terug. Geen snelheid of energie toevoeging kan je nog helpen. Je kunt niet sneller dan het licht en je zult neerstorten op het zwarte gat. Dat houdt wel in de je tot niets wordt samengeperst, maar dat is een ander verhaal...

Om een lang verhaal kort te maken: veranderingen in een zwaartekrachtsveld propageren met de snelheid van het licht. De zwaartekracht zelf veroorzaakt een kromming in de ruimte die op een bepaalde afstand van een massa een bepaalde waarde heeft en niet veranderlijk is zolang massa en afstand hetzelfde blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vond dit antwoord het meest uitgebreid. !!! vandaar +++

Andere antwoorden (1)

Zwaartekracht breidt zich uit door de ruimte met de snelheid van het licht.

Maar dat is hier niet relevant.

Bij een zwart gat is, zolang het gat niets opvreet, de zwaartekracht op elke plek constant. Dichtbij het middelpunt van het zwarte gat is de zwaartekracht zó sterk, dat de ontsnappingssnelheid op die plek hoger is dan de lichtsnelheid.

Dat is de reden waarom zelfs licht niet kan ontsnappen. Met de voortplantingssnelheid van het zwaartekrachtsveld heeft dat dus niets te maken.
Cryofiel