Hoe spreek je 'Perseus' (het sterrenbeeld) uit?

Als mogelijk graag met bronvermelding

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Perseus wordt uitgesproken als Persuis, net als de god Zeus altijd Zuis genoemd wordt. Heb geen bron, maar als je logisch nadenkt.......kan ik alleen maar deze vergelijking bedenken.

Toegevoegd na 31 minuten:
Heb toch nog wat gevonden alleen de oppergod Zeus dan.
De fonetische uitspraak zie je op de bron.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"Imme Drost vertelt de Perseus-mythe heel beeldend, in mooie ritmische zinnen. Hoewel het verhaal niets huiveringwekkends heeft, weet ze het wel spannend te maken en het is nog leerzaam ook. Achterin staat een alfabetische lijst met alle namen die in het boekje voorkomen, compleet met aanwijzingen voor de uitspraak (Perseus spreek je uit als Persuis en Zeus als Dzuis). De tekeningen - onder iedere bladzij staat er een - zijn nogal grof en somber en jammer genoeg zwart wit."

"Persuis" dus ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persuis, in het Oudgrieks worden de tweeklank 'eu' als de Nederlandse 'ui' uitgesproken. Woorden in het Nederlands die uit het Grieks komen, zoals therapeut, worden nog steeds als 'therapuit' uitgesproken, alhoewel er ook mensen hem als 'eu' uitspreken. Perseus wordt ook nog wel eens op z'n Nederlands uitgesproken, maar op z'n Grieks is het Persuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook niet onbelangrijk: de klemtoon ligt op de eerste lettergreep.