Waarom kost het evenveel energie om naar Mercurius te komen als naar Pluto met de BepiColombo?

Zoals gezegd kost het veel energie om bij Mercurius te komen omdat je zit met de enorme zwaartekracht van de zon. In feite zelfmoord tenzij je goed mikt. Ook qua reistijd die werd geschat op 5/6 jaar terwijl het veel dichter bij ligt of werken ze hier met dat slingereffect en maken ze gebruik van Mars?

Toegevoegd na 15 minuten:
Hij vliegt er enkele keren voorbij om pas in 2022 in een baan te raken?
http://en.wikipedia.org/wiki/BepiColombo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

BIJ Mercurius komen is niet zo'n probleem. Maar je wilt er ook *blijven*. Je wilt niet te pletter slaan, en je wilt er ook niet met een enorme snelheid voorbijschieten.

Dat bij Mercurius *blijven* is het probleem.

Mercurius is veel dichter bij de zon dan wij. Om naar Mercurius te komen, moet je dus richting de zon vallen. Bij die val krijg je een enorme snelheid, en die moet je kwijtraken. Maar er zijn geen planeten waaraan je die energie kwijt kunt raken om daarna kalmpjes naar Mercurius te glijden: Mercurius staat immers dichter bij de zon dan elke andere planeet, dus vanaf eender welke planeet naar Mercurius gaan houdt *altijd* in dat je naar de zon valt.

Een ander probleem is dat je vanaf de aarde niet zomaar naar de zon kunt vallen. De aarde heeft immers precies die snelheid die nodig is om in een baan rond de zon te blijven: meer dan 100 duizend km/u. Om recht naar de zon te vallen, moet je dus eerst zorgen dat je ruimteschip stilstaat ten opzichte van de zon - hetgeen betekent, dat je van de aarde weg moet reizen met een snelheid van meer dan 100 duizend km/u. Dat kost veel energie.

--

Samenvattend: je hebt twee uitdagingen.

De eerste uitdaging is de snelheid verliezen die je meekrijgt omdat je lanceert vanaf de snel bewegende aarde. Zonder die snelheid te verliezen kom je slechts moeizaam dichter bij de zon.

De tweede uitdaging is het afremmen als je eenmaal in de buurt van je doel (Mercurius) bent.

Toegevoegd na 27 minuten:

In dit specifieke geval wordt een route gevolgd die eerst van de aarde af is gericht. Vervolgens wordt een spelletje "interplanetair biljart" gespeeld waarbij "gekaatst" wordt op de volgende planeten:
--  Aarde (Maan)
--  Venus
--  Venus (nogmaals)
--  Mercurius
--  Mercurius (nogmaals)
--  Mercurius (derde keer)
--  Mercurius (vierde keer)

Pas dan kan een baan rond Mercurius worden bereikt.

Het speciale van deze missie is het gebruik van een ionenmotor. Die levert slechts heel weinig stuwkracht, maar wel gedurende veel langere tijd dan een standaard chemische raketmotor. De ionenmotor zal continu aanstaan om de beweging van het ruimteschip te *vertragen*.

Onderstaande Bron geeft een filmpje waarin je de baan van deze missie kunt zien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar duurt het dan ook zoals gezegd 5 jaar wat erg lang is?
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat je doet om zo min mogelijk brandstof te gebruiken, is een spelletje interplanetair biljarten. Officieel heet dat 'gravity assist'. Je gaat dan naar een andere planeet die beter bereikbaar is gezien de beginsnelheid die je van de aarde meekrijgt. Meestal is dat Mars of Venus, vaak ook Jupiter omdat die zo groot en sterk is. De te volgen route hangt af van de posities van de planeten op dat moment. Hoe dan ook, je volgt nooit de directe route, maar je neemt een flinke omweg langs een aantal planeten. Bijvoorbeeld Aarde-Mars-Venus-Aarde-Venus-Mercurius. Die omweg zorgt ervoor dat je veel tijd nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zet veel tijd maar levert dat dan altijd het gewenste resultaat want laatst zag ik op weg naar Pluto eerst even langs Venus!
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is een afweging. Als je snel wilt moet je enorm veel brandstof meenemen. Dat is duur, want elke kilo extra gewicht kost ongeveer tienduizend euro aan lanceerkosten. Als je goedkoop wilt, kun je dus veel minder brandstof meenemen. Om dan toch op de bestemming aan te komen moet je gebruik maken van de energie van de planeten. En dat betekent dan weer dat je vaak grote omwegen moet maken, om van elke planeet het juiste zetje in de juiste richting te krijgen. Dat kost dus extra tijd - maar het is wel stukken goedkoper.