Waarom hebben de voyager 1 en 2 een 'gouden' plaat aan boord, met de gegevens en ligging van de aarde?

Ik bedoel...stel dat zo'n voyager ooit onderschept word, het kan wel een zeer moordzuchtig volkje zijn, die dan mooi weet waar de aarde zich bevind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Denk er eens over na:

Zou een "moordlustig volkje" wat kennelijk de technologie heeft om duizenden lichtjaren te reizen naar onze aarde om ons aan te vallen, echt een gouden plaat met een schets erop nodig hebben om de aarde to localiseren?

Je moet het zo zien, als een primitieve stam ergens in de amazone (die het idee heeft dat wij niet weten waar ze zitten) een tekening in zee gooit met hun locatie (de tekening geeft alleen die ene boom aan in dat oerwoud van miljarden bomen) en die tekening spoelt hier op strand aan, zou dat iets uitmaken als wij kwade bedoelingen zouden hebben?

Ik zie het zo:

Mocht die gouden plaat ooit ergens aankomen over duizenden (miljoenen) jaren, bij een volk (wat nu waarschijnlijk nog bacterieen zijn) dan weten ze dat ze niet de enigste in het universum zijn.

Dan kunnen ze het gelijk eens worden dat al die verschillende geloven onzin zijn en kunnen ze zich concentreren op belangrijkere dingen. (was ons dat nou maar overkomen) :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt. Dit is heel goed mogelijk. Wat ook mogelijk is, is dat deze onderschept wordt door een vredelievend volkje die dan mooi weet waar de aarde zich bevind. Of door géén volkje.

Gezien de leegte in de nabije ruimte, is dit laatste overigens het waarschijnlijkst.

Maar als je je echt zorgen wilt maken: sinds de opkomst van moderne media (radio, televisie) lekt er vanaf de aarde constant signaal de ruimte in. Een volk dat ons iets zou kúnnen aandoen zullen deze ontvangen ver voordat ze de voyagers krijgen. Aan de hand hiervan kunnen ze ook onze lokatie opsporen, en bovendien precies volgen wat we allemaal aan het doen zijn, zodat ze hun tactieken precies kunnen aanpassen aan onze persoonlijkheden. (Vandaar dat we overigens al jaren geregeerd worden door ruimtehagedissen van het Draco-stelsel, als ik sommige samenzweerderstheoriën moet geloven.)

Die plaat is een leuke toevoeging. De mogelijkheid dat er een buitenaards organisme deze plaat onderschept is aanwezig, maar verwaarloosbaar klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet de Voyager anders de weg naar huis terug kunnen vinden, zo zonder landkaart?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben ze toen nog niet echt over nagedacht.
Nu zouden ze dat niet meer doen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Niet dat die aliens een platenspeler hebben ofzo.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Platenspeler en gebruikershandleiding zijn meegezonden. Dis is dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simply: owkeej, maar een stopcontact :p
@deboender: want?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het lastig om te doorzien of je sarcastisch bent, of gewoon ongelovelijk dom. Ik ga maar van het laats genoemde uit aangezien dit gv is. 1: Je edit met "alsof aliens een platenspeler hebben" Het is een gouden plaat met een tekening. Dus.... 2. Je contacten bij de NASA hebben je dit uitgelegd? Ze hebben er wel over nagedacht hoe ze een raket de ruimte in kunnen sturen etc. Maar niet over een tekeningetje van de aarde? Daar komt bij dat het onzin is dat dit gevraarlijk zou zijn (zie mijn antwoord) 3. Nu zouden ze dat niet meer doen? (we sturen wel elke daar miljoenen radio signalen de ruimte in, waaronder ook berichten en codes met de locatie van de aarde etc. hopend op een antwoord) maar een goudenplak het niets in flikkeren zouden we niet meer doen omdat het gevraarlijk is?? 4. Elke raket is standaard uitgerust met: - een vlag van het land wat hem stuurt, een tekening van een vrouw en een tekening van een man, ons zonnestelsel en de locatie van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender
Vind het niet echt slim van jou om meteen te denken dat iemand dom is omdat je blijkbaar niet sarcastisch zou kunnen zijn op GV. 1. Het is een grammofoonopname dus....
2. Tuurlijk kan dat gevaarlijk zijn, als je geweldidige aliens hebt die dat ding vinden.
3. dat klopt.
4. klopt.
Dat kan niet, moordzuchtige volkjes komen niet zover dat ze andere planeten kunnen bezoeken. Dat vergt namelijk een zeer verfijnde samenleving. Hier worden echter geen films over gemaakt want dat is stom, dus denkt een ieder dat alle aliens continu op oorlogspad zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd... Fermi heeft hier ooit over nagedacht. Als er zoveel beschavingen zouden zijn, waarom hebben we niets ervan vernomen? Dit heet de Fermi Paradox ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox ). Een van de antwoorden op deze paradox is dat zodra een beschaving geavanceerd genoeg is om kernwapens te fabriceren, vernietigen ze zichzelf voordat ze de ruimte intrekken. Moordzuchtige ruimtereizende aliens zullen er daarom vast niet bestaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was ook mijn eerste gedachte, vond het alleen een beetje teveel diepgang hebben voor gv :P. Toch +1 voor je antwoord.
Zowel de gouden plaat als wel de eerste boodschap die met een radioschotel is verzonden (vanuit Puerto Rico 1974) waren een idee van de Amerikaanse astronoom Carl Sagan. Enige tijd na de radiotransmissie heeft hij overigens contact gezocht met de Amerikaanse overheid om dit nooit meer te doen daar het risico te groot was in zijn ogen dat kwaadaardige wezens de signalen zouden kunnen ontvangen. Overigens hebben de russen vanuit de Oekraïne in oktober 2008 wel weer een boodschap verstuurd en wel naar een planeet op twintig lichtjaren afstand. De boodschap is binair en bestaat uit o.a. 501 foto's, tekeningen en tekst fragmenten.