Kun je de maan zien omdat die wordt verlicht door de zon?

Ik heb ooit eens zoiets gehoord, maar ik snap niet hoe dat zou kunnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat misschien wel helpt om het te kunnen vatten is bedenken dat je de maan niet altijd helemaal ziet. Als hij zelf licht gaf dan was het een raadsel waarom hij verschillende gestaltes heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@koolwitje... weet je wat leuk is?
de aarde is ook zichtbaar voor ons omdat hij wordt beschenen door de zon... nooit gedacht hè... en toch is het waar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat snap ik ook wel, maar ik eg eigenlijk meer af wat de positie dan is van de maan en de zon en aarde.
Dat wou ik graag even helder hebben voor mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry het moet zo zijn: ik vroeg me meer af wat de positie dan is van de zon, maan en de aarde.
(ik werd hier steeds afgeleid, en dan kan ik me erg slecht concentreren)

Het beste antwoord

De Zon is het enige object in ons zonnestelsel dat in grote mate licht produceert. De Maan is, net als de Aarde, een rotsblok, dat zelf geen licht geeft. We zien immers ook geen licht uit de Aarde ontsnappen. De enige reden dat we de Maan kunnen zien, is dat deze wordt beschenen door de Zon. De Maan reflecteert dus gewoon zonlicht. Doordat de Zon ver van de Aarde en de Maan staat, beschijnt de Zon deze twee bollen slechts van een kant. Dit betekent dat op ieder moment slechts de helft van de Aarde en de helft van de Maan zonlicht ontvangt. De andere helft is donker. Afhankelijk van hoe de Maan ten opzichte van de Aarde en de Zon aan de hemel staat zien we een groter of kleiner deel van de verlichte kant van de Maan. Dit noemen we de maanfasen of de schijngestalten van de Maan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Toch ben ik het er niet mee eens, als ik mijn lichten aanheb, zoals nu is de Aarde ook een object in ons zonnestelsel dat licht produceert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha

Andere antwoorden (4)

Toch is dat zo. De maan geeft zelf geen licht. We kunnen hem alleen maar zien als hij verlicht wordt door de zon.
Als je nu (12 uur 's nachts) naar buiten lijkt zie je ook minder dan overdag. Komt allemaal door de zon...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je me ook uitleggen waar de zon dan is ten opzichte van de maan? bv recht voor of achter de maan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel dat is het middelpunt van het stelsel voor ons (aarde / maan) ca. 150 miljoen kilometer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus de zon staat in het midden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon staat in het midden. De aarde draait om de zon. En de maan draait om de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt een klein artikeltje hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_system
De maan kan alleen licht refecteren dus dat is waarom je hem ziet. Het zelfde gaat op voor planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. De maan is eigenlijk een grote spiegel. Er wordt immers geen licht geproduceert. De aarde produceerde ook nauwelijk licht. Echter, dankzij de lampen overal kan je nu de aarde ook aan de nacht-kant (waar de zon dus niet op staat) zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bijgesloten link (flash filmpje) kun je goed zien hoe het werkt. Rechts staat hoe wij de maan zien. Links staat hoe de zon, maan en aarde ten opzichte van elkaar staan.
Het stuk wat tussen A en B wordt aangegeven is wat wij kunnen zien vanaf de aarde.

De maan draait om de aarde heen, en is de soms (ongeveer om de 28 dagen, daar komt het woord maan vandaan) tussen de aarde en de zon in.

Zon ------> Maan ------> Aarde

14 dagen later is de maan weer verder rond de aarde gedraaid en is nu aan de andere kant van de aarde. Hij zit echter niet lijnrecht achter de aarde, dus het licht van de zon kan wel langs de aarde op de maan vallen.

Zon -----> Aarde ------> Maan

Qua licht werkt het dan als volgt.
Wanneer de maan tussen de aarde en maan staat
(Zon ------> Maan ------> Aarde)
valt het licht van de zon op de kant van de maan die van ons afgekeerd staat. Dus vanaf de aarde zien we alleen het stuk van de maan waar schaduw is.

14 dagen later valt het licht nog steeds op de voorkant van de maan, alleen kijken wij niet meer tegen de achterkant van de maan aan, maar naar de voorkant. Hierdoor zien we op dit moment een volle maan.

Op de dagen er tussen in wisselt de maan van vol naar nieuwe maan, en zo zien we elke dag een stukje minder van de maan.

Bij een maansverduistering staat de maan EXACT achter de aarde ten opzichte van de zon. Daardoor houdt de aarde het licht tegen dat normaal op de zon valt en tot de maan weer achter de aarde vandaan is, is de maan niet te zien.
Bij een zonsverduistering is dit precies andersom, de maan staat dan tussen de aarde en de zon in. De maan houdt dan het licht tegen wat wij normaal overdag zien. Het is dan gedurende korter tijd donker.