Hoe hoog is de druk per cm2 in 't centrum van de maan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag, aangezien de wetenschap er niet helemaal uit is, waar de kern exact uit bestaat, voor zover nu bekend is, bestaat de kern uit gemolten dan wel stroperige kern van metaal, en mocht er echt een vaste kern zijn, dan is zijn straal minder dan 300 km.
Dus of hier exact te berekenen valt wat de druk binnen is..???

Het beste antwoord

De druk in het centrum wordt geschat op 50.000 atmosfeer bij een paar duizend graden K.
Dat is dus 50.000 kilo per cm2.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De samenstelling en omvang van de kern zijn niet bekend. Wat men weet van de kern zijn ruwe schattingen. De exacte druk per cm2 is dus niet te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas kom ik niet verder dan dit:De atmosferische druk op de maan is veel minder dan 1.10-11 torr of mbar.

Earth: 2.5x10 19 mol/cm 3 (STP, 1 atm) Aarde: 2.5x10 19 mol / cm 3 (STP, 1 atm)

Moon: ≈10 4 mol/cm 3 day and ≈ 2x10 5 mol/cm 3 night or approx. Maan: ≈ 10 4 mol / cm 3 dag en ≈ 2x10 5 mol / cm 3 's nachts of ca. 10 -14 of that found on Earth ie 10 -14 torr. 10 -14 van die op aarde gevonden dat wil zeggen 10 -14 Torr.

Heb je hier iets aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Maar nu nog binnen in de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het eerste antw. ;)