Kan een neutronenster ook ontstaan zonder een supernova?

Of kunnen zo ook ontstaan op een andere manier, bijvoorbeeld van een superzware ster direct naar een neutronenster?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet. De ster evolutie is op hoofdlijnen als volgt. Een wolk waterstof stort onder zijn gewicht ineen. Door de druk begint kernfusie die tegendruk geeft voor het ineenstorten. Als de waterstof op is omdat deze is omgezet in helium dan gaat het verder met kernfusie met helium. Dit gaat net zolagn door tot je bij ijzer uitkomt. Daarna stagneert het proces omdat kernfusie bij ijzer nog energie oplevert maar bij zwaardere elementen energie kost.

Dan stort de ster ineen en vormt als hij zwaar genoeg is een neutron ster, of bij nog meer massa uiteindelijk een zwart gat.

Je kunt niet om dit proces heen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Hoe kan het dan een neutronenster worden, terwijl hij barstensvol zit met protonen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat door de zwaartekracht de elektronen in de protonen worden geperst. Daarmee ontstaat een object dat alleen maar uit neutronen bestaat. Ik voeg de wiki link toe waaarin e.e.a. beschreven is.
Thecis
9 jaar geleden
@Reddie, evolutie van een ster is iets heel ingewikkelds. In een neutronenster is ook geen ruimte meer tussen de kerndeeltjes. Het is 1 blok neutronen, eigenlijk een nucleus van zo'n 20 km doorsnee... Als dit proces nog heftiger gaat en het gewicht nog groter was, krijg je een zwart gat.
Ik kan me theoretisch iets voorstellen bij 2 of meer witte dwergen (uitgebrande kleinere sterren) die botsen en samensmelten. Hierdoor zóu een massa kunnen ontstaan die zwaar genoeg is om tot een neutronenster samen te smelten.

Natuurlijk zal ook dit met veel geweld en vuurwerk gepaard gaan, maar technisch is dat geen supernova.

Of het in de praktijk ooit waargenomen is betwijfel ik echter.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
@Oze, + Een superantwoord. Wat we tot nu toe weten, is dat een neutronenster alleen maar kan ontstaan vanuit een nova. Natuurlijk weten we nog niet alles dus er zijn zat mogelijkheden waardoor zo'n ster alsnog kan ontstaan. Sowieso is het ontstaan van een neutronenster / zwart gat nog nooit in de praktijk waar genomen. Alleen de theorie waardoor dit zou kunnen, bevestigd door observaties van het eindresultaat. De gehele astronomische wereld zou een orgasme krijgen van epische proporties als dit proces live zou worden waar genomen.