kan je de schaal van Kardashev (niveaus van buitenaardse beschavingen theoretisch: I=planetair,II=stellair,III=galaktisch) nog uitbreiden naar hogere

Toegevoegd na 5 minuten:
ff duidelijker:de Schaal van Nicolaï Kardashev gaat uit van 3 types van ev. buitenaardse beschavingen,gebaseerd op hun energieverbruik:bij 10^16 erg verbruik is het gevorderd tot niveau I= planetair,dus dat die álle hulpbronnen van zijn eigen planeet,incl. zwaartekracht,kan gebruiken/beheersen;dan bij 10^26 erg energieverbruik= niveau II= stellair:álle energie van een héél zonnestelsel wordt gebruikt/beheerst,en dan niveau III= galaktisch= 10^46 erg,dus álle energie van een héél Melkwegstelsel wordt dan gebruikt.Maar dus is m'n vraag: zouden er nóg hoger ontwikkelde beschavingen (theoretisch natuurlijk) kunnen voorkomen?

Toegevoegd na 5 minuten:
ff duidelijker:de Schaal van Nicolaï Kardashev gaat uit van 3 types van ev. buitenaardse beschavingen,gebaseerd op hun energieverbruik:bij 10^16 erg verbruik is het gevorderd tot niveau I= planetair,dus dat die álle hulpbronnen van zijn eigen planeet,incl. zwaartekracht,kan gebruiken/beheersen;dan bij 10^26 erg energieverbruik= niveau II= stellair:álle energie van een héél zonnestelsel wordt gebruikt/beheerst,en dan niveau III= galaktisch= 10^46 erg,dus álle energie van een héél Melkwegstelsel wordt dan gebruikt.Maar dus is m'n vraag: zouden er nóg hoger ontwikkelde beschavingen (theoretisch natuurlijk) kunnen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

In de SF worden ook wel eens de schalen
IV (universum) en V (alle universums) gebruikt, op zich lijken dat wel logische uitbreidingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou het niet kunnen? Maar misschien komt er een punt in de ontwikkeling van een beschaving dat energetische maatstaven gewoon niets meer betekent. Een ordegrootte meer of minder maakt helemaal niks uit dan. Wat betekent dat die schaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat de bewoners van zo'n stelsel zo ver geëvolueerd zijn,dat ze überhaupt geen energie meer gebruiken. Dus dat ze nog wel bestaan,maar niet meer fysiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, nummer 3 is al redelijk onhaalbaar. want dan zou je ook het zwarte gat in onze melkweg moeten kunnen beheersen. (in het midden van de melkweg) zoveel energie kan je bijna bij niks gebruiken.

maar, om even een theoretisch antwoord te geven. je kunt een theorie natuurlijk altijd uitbreiden. maar het wordt lastig om de ultieme beschavingsvorm te bedenken.

ik denk dat je dan dus gewoon kunt reizen(binnen een acceptabele tijd) tussen de sterrenstelsels(beschaving IV)
dmv, dark energy.

ik zou daarna niet nog iets hogers kunnen bedenken.
ik denk dat als je dark energy onder controle hebt, dat je dan al aardig het hele heelal kunt bewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inter-galactisch , dan lokale groepen , super clusters en tot nog toe de grootste :Grote Muur.
Maar dat is nog een zienswijze van in de tijd van "‘t kan nie op"
Ik vermoed dat de hogere beschavingen juist zo weinig mogelijk energie zouden nodig hebben.
De mens zou op 0.72 van die schaal staan
In die optiek zouden de Amerikanen de intelligentste wezens ter wereld zijn omdat ze meest energie en grondstoffen verslinden per inwoner.
Wat een nonsens!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho,Ho!. I'm sorry,maar...de Amerikanen schijnen in te worden gehaald door de Chinezen.Enne...het is maar een theoretisch gemiddelde van de berekeningen die de grootste geleerden ter wereld hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Schaal werd in 1964 gemaakt , nog 5 jaar vooraleer de eerste mens op de Maan wandelde ..en toen was het duidelijk Amerika .... met hun Chevrolet maatschappij.
De inzichten zijn ondertussen al grondig verandert en over Kardashev's schaal wordt al lang niet meer gesproken.
De 'Club van Rome' daarentegen hadden enkele jaren later wel een belangrijke boodschap (ook met fouten) , maar hun eindigheid van grondstoffen stelling houdt nog steeds stand ... en heeft samen met 'de vernietiging van ons leefmilieu '(waarover ze nog niet spraken ) geleid tot een heel andere visie over omgaan met energie.
Zuinig omgaan met energie en recyclage .... daar had men in Rusland sedert WOII niet meer van gehoord.
En die Schaal is duidelijk in die context opgesteld ....dus toch eerder een SF-categorisatie dan een hedendaags wetenschappelijke (vind ik)
De eerstvolgende in de schaal, type IV, zou een beschaving zijn die de energie van ons gehele universum gebruikt. Dat houdt meteen in dat er geen type I, II of III naast bestaat want dan zou die type IV niet alle energie van het gehele universum gebruiken. Bestaat ze wel, dan is zo'n beschaving eenvoudig te detecteren: ze is immers overal aanwezig. Maar we zien in de praktijk dat ze (nog) niet bestaat.

Samengevat hebben we type IV dus nog niet nodig op de schaal en zodra het wel nodig is vervalt de rest van de ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ook nog een niveau 4 zou zijn, dan zou je dus bijv. hele clusters kunnen beheersen. Dan moet je ook wel (begin)leven op een planeet als de Aarde kunnen inbrengen, die dan evolueert. Tja, ik kan best beweren dat wij het produkt zijn van een hogere intelligentie - er zijn echter alleen nul aanwijzingen voor. Ik zou het eerder losgeslagen fantasie noemen dan een (nuttige) theorie.
Maar losgeslagen fantasie is soms goed - zo ontstaan soms nieuwe theoriën/ideeën/uitvindingen.