Met uitzondering van de aarde zijn alle planeten in ons zonnestelsel vernoemd (in Europese talen) naar Griekse en Romeinse goden. Vanaf de zon gezien zijn dat (genummerd volgens plaatje rechts):

1 Mercurius
2 Venus
3 Aarde
4 Mars
5 Jupiter
6 Saturnus
7 Uranus
8 Neptunus
Tot 24 augustus 2006 werd ook het in 1930 ontdekte hemellichaam Pluto tot de planeten gerekend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of te wel, Mars (4) staat dichterbij de Aarde (3) dan Saturnus (6).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jefjer: lees de vraag eens goed.
Cryofiel
12 jaar geleden
@raamklaza, zo eenvoudig is het niet. Je moet niet alleen naar de volgorde kijken. Neem Mercurius en Venus. Welke staat het dichtst bij de aarde? Kijk je alleen naar jouw plaatje, dan zeg je: Venus. Kijk je naar de positie van de planeten in hun banen rond de zon (zie mijn antwoord), dan wordt het wat moeilijker. Dan is de afstand Mercurius-Aarde namelijk tussen 92 en 208 miljoen km, en de afstand Venus-Aarde tussen 42 en 258 miljoen km. Welke planeet staat nu het dichtste bij: Mercurius of Venus? Uit bovenstaande getallen blijkt dat dat varieert. Soms staat Mercurius dichterbij dan Venus, soms staat Venus dichterbij dan Mercurius.
Cryofiel
12 jaar geleden
(Die min is overigens niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nice! Bedankt

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Venus is het dichtstbij, nl. 38 miljoen kilometer.

Toegevoegd na 18 minuten:
Vanaf de zon gezien is mercurius het dichtstbijzijnde, dan Venus en dan de aarde. Dat houdt in dat Venus het dichtsbij de aarde is.

Toegevoegd na 35 minuten:
http://www.publitas.nl/Noordhoff_Voortgezet_onderwijs_Groningen/PulsarNatuurkundeLeerjaar3VWO/magazine.php?spread=180#/zoompage/180/

Op deze site zie je dat Mars dichterbij de aarde staat dan Saturnus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van deze antwoorden:
Mars, of Saturnus????
Cryofiel
12 jaar geleden
@amc, klopt niet. Als op een bepaald moment Mercurius aan dezelfde kant van de zon staat als de aarde, terwijl Venus aan de andere kant van de zon staat, is op *dat* moment de volgorde:
Venus - zon - Mercurius - aarde. In getallen: de afstand tot Venus is dan ongeveer 258 miljoen km, de afstand tot Mercurius slechts ongeveer 92 miljoen km. In dat geval is Mercurius dus duidelijk veel dichter bij de aarde dan Venus.
Cryofiel
12 jaar geleden
(Overigens zijn die minnen niet van mij.)
Het antwoord is niet zo heel simpel te vinden als het lijkt. De planeten bewegen namelijk in banen rond de zon, en dat doen ze met verschillende snelheden.

Laten we voor het gemak eens uitgaan van cirkelvormige banen die allemaal in hetzelfde vlak liggen.

Een planeet staat dan het dichtst bij de aarde wanneer die planeet en de aarde aan dezelfde kant van de zon staan, alle drie in één lijn (zon - aarde - planeet, of zon - planeet - aarde). Diezelfde planeet staat het verst van de aarde wanneer de planeet en de aarde aan de andere kant van de zon staan, wederom alle drie in één lijn (planeet - zon - aarde).

De aarde staat op ongeveer 150 miljoen km van de zon; Mars op ongeveer 228 miljoen km; en Saturnus op ongeveer 1433 miljoen km.

Nemen we eerst Mars. De afstand tussen de aarde en Mars varieert dan tussen de 78 miljoen km (dat is 228 miljoen km min 150 miljoen km) en de 378 miljoen km (dat is 228 miljoen km plus 150 miljoen km).

Dan Saturnus. De afstand tussen de aarde en Saturnus varieert tussen de 1283 miljoen km (1433 miljoen km min 150 miljoen km) en de 1583 miljoen km (1433 miljoen km plus 150 miljoen km).

Dus:
Afstand tot Mars:       tussen     78 en   378 miljoen km
Afstand tot Saturnus: tussen 1283 en 1583 miljoen km

Je ziet dus dat, waar alle drie de planeten ook staan, Saturnus altijd verder van de aarde staat dan Mars.

--

Sorry voor de ingewikkelde berekening - maar dat is de enige manier om het antwoord te bepalen. Het had zo kunnen zijn dat nu eens Mars, dan eens Saturnus dichterbij de aarde had gestaan, afhankelijk van waar elke planeet zich op dat moment in zijn baan bevindt.

Pas door te gaan rekenen kom je erachter dat Saturnus *altijd* verder weg staat dan Mars, ongeacht de positie in de baan rond de zon.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LoL, Flawless Victory!
Cryofiel
12 jaar geleden
@nijtram1, ja. De ovaliteit is namelijk niet zo heel groot. In mijn vereenvoudigde berekening (met ronde banen, en alle banen in hetzelfde vlak) is de grootst mogelijke afstand tot Mars 378 miljoen km, terwijl de kleinst mogelijke afstand tot Saturnus 1283 miljoen km is. Dat verschil is zo groot, dat het meenemen van de (kleine) ovaliteit niet uit zal maken. Ook het feit dat de planeten niet allemaal in hetzelfde vlak draaien, maakt te weinig uit om het grote verschil tussen 378 miljoen km en 1283 miljoen km te overbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je dit uit het hoofd? Al die afstanden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor, zo ver rijkt mijn parate kennis niet. Ik kom niet verder dan de volgorde van de planeten, en heel ruwweg de afstand. Ik heb het gewoon even opgezocht.
-Venus en Mars staan het dichtste bij de aarde.
-Daar de planeten in een baan om de zon maken variëren de afstanden Aarde tot Venus en Mars nogal.
-De kortste afstand waarbij Venus de aarde ontmoet is gemiddeld 42 miljoen km.
- De kortste afstand waarbij Mars de aarde ontmoet is gemiddeld 56 miljoen km.
-Dus Venus kan dichter bij de Aarde komen dan Mars en mag daarom als winnaar van deze vraag worden beschouwd.

Toegevoegd na 35 minuten:
-Dit was het antwoord op de hoofdvraag.

-De uitbreiding ging echter over Mars, of Saturnus.
-de kortste afstand waarbij Saturnus de aarde ontmoet (als je hier nog van ontmoeten kunt spreken) is gemiddeld 1300 miljoen km.
-Dan krijgt Mars met zijn 56 miljoen km de gele trui.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mars is altijd dichterbij de Aarde dan Saturnus dat is. De Aarde staat op 1AU (*) afstand van de zon, Mars op 1,5AU en Saturnus op 9,5AU. Dat betekend dat de afstand tussen de Aarde en Mars minimaal 0,5 en maximaal 2,5AU is, afhankelijk aan welke kant van de zon hij staat ten opzicht van de Aarde. Tussen Aarde en Saturnus zit 8,5 tot 10,5AU.

Afhankelijk van waar de planeten staan is soms Mercurius, soms Venus of soms Mars het dichts bij de Aarde. Venus staat op ongeveer 0,7AU van de zon. Dus op z'n dichtsbij 0,3AU en 1,7AU op z'n verst. Mercurius heeft een afstand van 0,6 tot 1,4AU van de Aarde; 0,4AU naar de zon.

Op dit moment is het Mercurius.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=closest+planet+to+earth

(*) 1 AU is de gemiddelde afstand van de Zon naar de Aarde.