Omdat we in het zelfde tempo meedraaien, en daarbij prima op onze plaats gehouden worden door de zwaartekracht. En ja, daar hoort het hele luchtruim - dampkring bij, dus ook met een vliegtuig tegen de draaiing in zul je daar niets van merken, en beweeg je je alleen relatief ten opzichte van het aardoppervlak.

Net zoals je in een rijdende auto niet voelt dat je vooruit gaat. Tot de auto plotseling stopt, en jij nog een poosje doorrijdt...

Als de aarde ineens stil zou staan, zouden we dat ook wel degelijk merken ; we zouden met wat pech massaal de ruimte in geslingerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je laatste stukje dat we de ruimte in vliegen is niet helemaal waar. (min is niet van mij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zeg ik ook ; bij wijze van spreken' . Maar we zouden bij een abrupte stop, met een behoorlijke snelheid van onze plek vliegen. Als we dat al zouden overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Daarom zeg ik ook ; bij wijze van spreken’" Ja, dat zeg je _nu_ :)
Maar niet in je oorspronkelijke antwoord.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij een abrupte stop zal iemand die op de evenaar staat, met bijna 17 duizend km/u worden weggeschoten. Dat is minder dan een halve km/s. De ontsnappingssnelheid bedraagt ongeveer 11 km/s. Die persoon op de evenaar wordt dus weggeschoten met een snelheid die nog geen 5% is van de ontsnappingssnelheid. Hij zal dus hoe dan ook nooit de ruimte ingeschoten kunnen worden. Daar komt nog bij dat deze persoon in horizontale richting wordt weggeschoten. Iemand die niet op de evenaar staat, wordt met een lagere snelheid weggeschoten, dus die zal al helemaal niet de ruimte bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mmmm Nee, daar staat -met dezelfde intentie overigens - " met wat pech" . Gelukkig maar - al zie ik de aarde nog niet zo snel tot stilstand komen, en al helemaal niet abrupt ;)

Andere antwoorden (4)

Je merkt er niet veel van omdat de snelheid mooi constant is. Als de aarde niet zou draaien zou je een beetje zwaarder zijn :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je merkt het natuurlijk wel omdat de zon op en onder gaat, maar voelen kan je het niet, daar gaat het te langzaam voor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aan de evenaar gaat het 1600km/uur...hoezo te langzaam?
We merken het niet omdat de dampkring in dezelfde snelheid mee draait
Het komt grotendeels omdat de aarde met een constante snelheid ronddraait. Dat wil zeggen, de aarde remt niet af en en versnelt niet (meetbaar voor onze biologische lichamen tenminste) in zijn rotatiesnelheid.

Een manier waarop je intuïtief al snel kunt merken dat er iets aan de hand is qua beweging, is de beleving van een kracht. Als jij in een auto zit die opeens rap versnelt, dan word je achter in je stoel gedrukt omdat de auto jou opeens doet versnellen. Hetzelfde gebeurt als de auto plotseling remt, je schiet opeens naar voren. Die versnelling en vertraging, dus verandering in snelheid, is in feite de definitie van een kracht (F = m*a; kracht is massa maal versnelling).

Omdat de aarde dus ronddraait met een constante snelheid, oefent hij vanuit zijn beweging gezien geen kracht uit op jou (anders dan zwaartekracht, maar dat terzijde want die kracht versnelt jou enkel naar de grond). Je kunt het vergelijken met het zitten in een geruisloze en trillingsloze trein die met een éénparige snelheid (dus even snel en in dezelfde richting) beweegt. Als jij als passagier uit het raam kijkt zie je een andere trein voorbij trekken. Omdat de trein waarin jij zit niet versnelt of vertraagt voel je geen kracht die jou kan vertellen of je beweegt of niet. Je zult dan niet kunnen bepalen (zonder een snelheidsmeter tot je beschikking te hebben) of jij het bent die de andere trein voorbij gaat of dat de andere trein juist jou voorbij gaat.

Zo ook met het ronddraaien van de aarde. Wij voelen geen kracht die duidt op enige vorm van beweging, omdat wij met dezelfde snelheid als het oppervlak van de aarde meedraaien, en de aarde zelf niet (merkbaar) afremt of versnelt in zijn rotatiesnelheid. Zodoende merk je feitelijk niet dat de aarde (op de evenaar) met een snelheid van 1666 km/h roondraait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat 1676,7 km/h preciezer is? :)
40075 km/23h56m4s. Een aswenteling is niet 24h:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/jaar-draait-aarde-as.15208 Er is ook iemand die 1750 km/h roept, maar dat lijkt me overdreven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal absoluut iets preciezer zijn! Ik ging voor het rekengemak even uit van een omtrek van 40.000 kilometer, en een aswenteling van 24 uur. Of het nu 1666 km/h or 1676,7 km/h is, de boodschap lijkt me in ieder geval duidelijk. :)
Je hebt de middelpuntvliedende kracht door de ronddraaiende aarde, je hebt de zwaartekracht en je hebt de atmosfeer die op ons drukt. Dit alles maakt dat we niet van de aarde vliegen omdat er een aanvaardbaar evenwicht is.Want we gaan hard genoeg om er af te vliegen (met 1666km/uur in de bocht, aan de evenaar). Waarom dat we dat niet voelen is de gewoonte. Vraag maar eens aan een astronaut als hij terug op de aarde komt, die kan u perfect vertellen hoe ons lichaam is aangepast aan de omstandigheden op de aarde.
Robert