Is de kans aanwezig dat een zwart gat een kettingreactie veroorzaakt?

Telkens als een zwart gat materie opneemt neemt zijn aantrekkingskracht toe. Ik kan me een fatale kettingreactie voorstellen waarbij de gehele kosmos of een belangrijk deel daarvan in het zwarte gat verdwijnt. vooral als het ene zwarte gat in het andere verdwijnt, zal de invloed op de omgeving sterk toenemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom zou de invloed op de omgeving toenemen? Als de zon ineens zou veranderen in een zwart gat, zou de aarde echt niet die kant op worden gezogen. De aarde zou heel gewoon in haar huidige baan blijven ronddraaien. Het zou alleen wat kouder en wat donkerder worden, verder zou er niets veranderen. Als de maan zou veranderen in een zwart gat, zou dat ook geen invloed hebben op de baan van de aarde, of op de getijden. Het belangrijkste effect van de maan-als-zwart-gat zou zijn dat de natuur in de war zou raken, omdat veel organismen zich richten naar de maanstand.

Het beste antwoord

Stel je hebt te maken met 2 zwarte gaten.

Voor het gemak zijn ze in dit gedachtenexperiment even groot en wegen ze 1 ZGM ("Zwart Gat Massa")

De massa's naderen elkaar, maar zijn nog niet versmolten.
De omgeving van die zwarte gaten ondervind dus de invloed van 2x1 ZGM = 2 ZGM

Natuurlijk hebben de gaten invloed, maar door de enorme afstanden en snelheden slokken ze niet meteen alles op. Wat heel dichtbij komt zal wellicht verdwijnen, maar de meeste materie zal een wat gebogen baan krijgen of misschien wel in en echte baan om het gezamenlijke zwaartepunt heen gaan draaien.

So far, so good.

Nu gaan beide gaten versmelten. Het nieuwe gat is een optelsom van de oude twee: 1 ZGM + 1 ZGM = 2 ZGM

In de nieuwe situatie ondervind de omgeving van die zwarte gaten dus nog steeds een invloed van 2 ZGM

Er is dus niets veranderd !!!

Alleen in de directe omgeving van die zwarte gaten is er wat veranderd, maar op de kosmische schaal is dat zo'n klein gebied dat het bijna verwaarloosbaar is.

Ondertussen is het uitdijen van het heelal wél door gegaan en zijn de onderlinge afstanden tussen materiedeeltjes groter geworden en hun onderlinge aantrekkingskracht dus kleiner.

De kans dat de hele kosmos wordt opgeslokt is dus niet waarschijnlijk.

Natuurlijk zal met het verstrijken van de tijd steeds meer materie opgeslokt worden door zwarte gaten, en omdat eenmaal gevangen materie niet meer ontsnapt zal een steeds groter deel van de materie in een zwart gat gevangen raken. Maar de totale hoeveelheid massa blijft gelijk. En die totale hoeveelheid is niet in staat gebleken het uitdijen van de kosmos tegen te houden, dus dat zal ook niet gebeuren wanneer alle materie ooit eens door zwarte gaten opgeslokt zou zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima antwoord, +. Een wellicht overbodige toevoeging:
Een zwart gat "zuigt" niet alles op wat het kan opzuigen. Dat doet een voorwerp van dezelfde massa dat nog "gewoon" is, dus geen zwart gat is, immers ook niet - dus waarom zou een zwart gat dat ineens wel doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Creofiel,
Als een lichaam in de ruimte een zwart gat wordt, houdt dat in dat zijn massa een bepaalde grens heeft overschreden. Mijn vraag is dus eigenlijk: is deze grens een gevaarlijke grens?
Cryofiel
9 jaar geleden
De massa is niet van belang. Het enige dat van belang is is de zwaartekracht die door die massa wordt veroorzaakt. Als vergelijking: Stel dat we een denkbeeldige bol zouden hebben die zo groot is dat de baan van Neptunus er nog in past. Stel dat we die hele denkbeeldige bol zouden vullen met gewone lucht van gewone atmosferische dichtheid. Die grote bol met gewone lucht zou een zwart gat zijn. En let wel: die bol zou niet een zwart gat *worden* nadat al die lucht zich onder invloed van zijn eigen zwaartekracht zou hebben samengetrokken in een heel klein bolletje. Nee, die hele bol met gewone lucht zou al direct een zwart gat *zijn*. Waarom? Simpel: omdat lucht massa heeft. Zo enorm veel lucht zou zo enorm veel massa hebben dat de zwaartekracht van die lucht groot genoeg zou zijn om ook licht tegen te houden. We zouden dus een zwart gat hebben met dezelfde dichtheid als de lucht die om ons heen is. Dit zwarte gat zou met gemak blijven drijven op een denkbeeldige gigantische oceaan. Althans, als die oceaan niet ook een zwart gat zou zijn, en als het zwarte gat niet zo enorm zou zuigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel,
Mijn denkfout is dat ik me een zwart gat altijd voorstelde als met een tot nul naderende omvang.
Je voorbeeld van de "Neptunusballon" werkt verhelderend.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bedoelt met de omvang van een zwart gat. De daadwerkelijke afmeting van de materie, als je het nog zo mag noemen, binnenin een zwart gat is onbekend. We kunnen die materie immers niet waarnemen, en we kunnen ook niet uitrekenen wat er gebeurt omdat de ons bekende natuurwetten niet gelden in een zwart gat. De enige zinnige afmeting is dus de Schwarzschildstraal, ook wel de event horizon genoemd. Bij roterende zwarte gaten wordt zelfs dat nog wat complexer, maar welke maat je ook neemt (de echte event horizon of het (soms wat grotere) gebied van waaruit je niet meer kunt ontsnappen), als je dat als grens neemt kan een zwart gat inderdaad zo ijl zijn als je maar wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Zwarte en witte gaten blijven voor mij toch abstracte dingen en dat zullen ze ook wel zijn.

Andere antwoorden (2)

Vergeet niet de letterlijk astronomische afstanden tussen de elementen van de kosmos. De hele kosmos zal echt niet zomaar in een zwart gat verdwijnen.

Interessant in dit verband voor jou is misschien wel een "Black hole merger", een situatie waarbij twee zwarte gaten samenvloeien tot één. (zie bijgevoegde link naar youtube animatie).

Overigens is jouw idee van samenballen van de kosmos helemaal niet vreemd, lees hierover meer in de theorie van "de big crunch", die gevormd werd als tegenhanger van de theorie van de "big bang". (2e link)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Materie in het heelal staat verder van elkaar verwijderd dan je denkt. 100 lichtjaar is in heelalmaat vlak naast de deur. Aangezien de zwaartekracht niet alleen recht evenredig is met de massa maar ook omgekeerd evenredig met de afstand mag je ervan uitgaan dat een zwart gat alle materie bevat die het kon aantrekken, en alle overige materie buiten diens bereik ligt. Het zwarte gat zal dus onder normale omstandigheden niet exponentieel in massa toenemen.