Hoe komt het heelal aan zijn schuimachtige structuur?

Op de allergrootste schaal lijkt het heelal op bierschuim. Miljarden sterrenstelsels klonteren samen tot slierten en vlakken die doen denken aan de hoekige bellen in een mooi getapte schuimkraag.

Nu heeft dacht ik de donkeren materie al een grote rol gespeeld in het voorvormen van het universum waarna de gewone materie met zijn sterrenstelsels volgende.

Maar zwaartekracht op zich trekt alleen aan en als de kosmologische constante of donkere energie juist uitrekt hoe krijg je dan die structuur.

Maw als je op een bepaalde hoeveelheid materie enerzijds een induwende kracht (zwaartekracht) laat inwerken en anderzijds een uittrekkende kracht (donkere energie?) krijg je dan automatisch een dergelijk schuim patroon?

Zie : http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1660706.ece

Picture for question
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Het ontstaan van de slierten en knooppunten is een gevolg van de aantrekkende zwaartekracht en komt ook voor in simulaties waarin de donkere energie niet gemodelleerd is. Wel is donkere materie noodzakelijk voor het ontstaan van deze structuren. In simulaties zonder donkere materie komt de vorming van clusters en filamenten veel te laat en te traag op gang om de huidige structuur van het heelal te kunnen verklaren.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Toch lijken die slierten een soort schuimvorm te produceren, maar waarom blijven er van die gaten ontstaan en gaat niet alles veel meer samenklonteren?
WimNobel
8 jaar geleden
Als er op bepaalde plekken klonten en slierten gevormd worden, en de ruimte niet krimpt en er geen materie bijgemaakt wordt, dan moeten er op andere plekken gaten ontstaan. Aan die voorwaarden wordt voldaan, want de ruimte dijt uit en er is een behoudswet van materie/energie.