Hoe houden ze de spiegels van die grote telescopen schoon?

Ik bedoel, als de deuren open staan, dan staan die spiegels toch bloot aan zand, stof, vogelpoep en beestjes? Als ze naar de sterren kijken?

En als je er met een zachte doek overheen gaat ruineer je een miljoenenspiegel... dus toen vroeg ik mij af... hoe houden ze dat schoon dan?

Toegevoegd na 47 minuten:
*antwoordman...kom dr maar in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donald duck gelezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoezo? staan de grote telescopen er in?

Het beste antwoord

Deze spiegels zitten zoveel mogelijk opgesloten en worden alleen in stelling gebracht als ze hun werk moeten doen.
Ze moeten behoorlijk verontreinigd zijn voordat dat parten gaat spelen, wat vogelpoep is nauwelijks van invloed, tenzij je dat verkeerd verwijdert en krassen op de metaallaag maakt.
Bij vuil doet dat stukje spiegel gewoon niet mee aan het licht-vangproces.
Zitten er echter krassen op het metaal, dan is dat veel erger, dat geeft echt verstoring.
De metaallaag op het glas is super dun en super gelijkmatig.
Over de metaallaag zit vaak een coating.
Zelf maak ik vaak laserspiegels schoon, deze zijn mogelijk nog kwetsbaarder.
Ik gebruik water met een soort zeep, spoel vuil dus weg
met demiwater
en vervolgens droog ik de lens met tissuepapier en aceton
Bij grote spiegels zal het niet veel anders zijn.
Wrijven of andere mechanische bewerking is uit den boze, zelfs met persluch mal je alleen lage druk gebruiken, stukjes materiaal kunnen anders losgescheurd krassen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De grote spiegels, zoals die van de Keck, worden - ik meen eens per jaar - periodiek opnieuw gepolijst.

Toegevoegd na 2 minuten:
(De kleineren wellicht ook - er zullen echte specialisten zijn die dat voor je kunnen doen.)

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat die vogelpoep betreft: ik denk dat de astronomen gewoon zelf regelmatig de spiegel schoonmaken, maar wellicht alleen als ze rotzooi op de spiegel zien.
Stof kunnen ze er af blazen. (Ook wel mechanisch, denk ik.)
De wat grotere telescopen staan trouwens vaak op plaatsen waar weinig vogels komen: op kale bergtoppen.
Ook kan ik me voorstellen dat er in sommige gevallen een afdekglas gebruikt wordt, al ben ik dat nog niet tegengekomen (maar ik ben dan ook geen telescoopexpert).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat is van : "oooohh!! nieuwe planeet!!!"... ... ... "oh nee, vogelpoepje..."....?
AWM
14 jaar geleden
Het is niet mijn gewoonte, maar -1 van mij.
Je antwoord staat bol van de speculaties (denk ik, meen ik, kan ik me voorstellen), maar feiten breng je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We wachten op uw (ongetwijfeld geniale) antwoord...
AWM
14 jaar geleden
Ik geef geen antwoord als ik ergens geen verstand van heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he, verdrie.... En ik wilde nou juist graag weten waar u mee kwam! ;-))
Welnu, schoonmaken is mogelijk. Maar het is verstandig om dat alleen te doen als het echt noodzakelijk is. Het beste is in het algemeen om er gewoon af te blijven. Vervuiling is zoveel mogelijk te voorkomen door de optiek wanneer hij niet gebruikt wordt goed af te dekken en droog te houden, en bij gebruik de spiegel of het objectief nooit aan te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het zou prettig zijn als je antwoord geeft op de vraag. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
....en niet steeds alleen maar zaken te kopieren... Je Nederlands is ineens verdacht goed, maar blijkt dan ook niet van jou te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe dounja, eindelijk valt t nog iemand op! Het gaat steeds vaker zo! Knip en plak en zonder bron. Alsof het zelf bedacht is.